Catherine KeenerJuliette Gelbart
Philip Seymour HoffmanRobert Gelbart
Mark IvanirDaniel Lerner
Imogen PootsAlexandra Gelbart
Madhur JaffreyDr. Nadir

Det sidste nummer

Det er ikke altid let at finde en fælles tone og melodi. Specielt ikke når man er både stædig og egensindig. Dette beviser den New York-baserede "Fugue String Quartet" til fulde i Yaron Silbermans film The Late Quartet. Kvartetten har spillet sammen i årevis, men bag den beherskede og disciplinerede overflade rumsterer fortrængte følelser og uforløste konflikter. Den vidunderlige og bevægende musik kan ikke løse de nagende problemer, og med tiden ophober de sig og slår splid i kvartettens daglige virke. Med tiden udløses en lavine af latente følelser, der får fatale konsekvenser for kvartettens private og professionelle liv. Yaron Silberman, der har instrueret filmen har tidligere arbejdet med dokumentarfilm.

Emotionelt rivegilde
Kort fortalt rammes den internationalt anerkendte kvartet af en kunstnerisk og eksistentiel krise. De har spillet sammen i 25 år og kender hinanden til bunds. Kvartetten består af Peter Mitchell (Christopher Walken), der er en reserveret og eftertænksom ældre mand. Derudover tæller den Daniel Lerner (Mark Ivanir), Robert Gelbat (Philip Seymour Hoffman), der er gift med Juliette (Catherine Keener). Peter rammes pludselig af Parkinson, hvilket tvinger ham til at indstille karrieren. De andre skal nu overveje, om de skal fortsætte eller opløse kvartetten. Samtidig er der knas i Robert og Juliettes ægteskab, da Robert har haft et sidespring. Desuden indleder Daniel et forhold til Robert og Juliettes unge datter Alex (Imogen Poots). Der er med andre ord lagt i kakkelovnen til et emotionelt rivegilde.

Humor og ironi
De konflikter, der optegnes i The Late Quartet er som skåret ud af en klassisk Woody Allen-film. Dog mangler de Allens karakteristiske bidende humor og spiddende ironi. Filmen er mestendels indhyllet i en højstemt alvor, der til tider grænser til det patetiske. Når Alex eksempelvis forlader Daniel er hans mest naturlige reaktion at slibe sin violin. Følelsen skal bogstaveligt talt slibes væk. Det virker dog ufrivilligt komisk. Modsat har filmen flere rørende scener, hvor man fornemmer deres rådvildhed og rædsler. Stilistisk set er det også en elegant film, der fører tilskueren ind i et realistisk miljø i New York, hvor tarvelige indkøbscentre, imposante koncertsale, stemningsfyldte lejligheder og støjende gader fungerer som en yderst dramatisk kulisse.

Møntens bagside
Generelt set er The Late Quartet en lidt tandløs film, der benytter velkendte konflikter som utroskab til at tilsætte handlingen mere krydderi. Det er ganske enkelt for let sluppet. Dog skal skuespillet roses. Samtlige medvirkende i The Late Quartet yder glimrende præstationer. Særligt Philip Seymour Hoffman er uovertruffen som neurotisk og desperat mand fanget i en grum midtvejskrise. Ellers er der flere gode takter og passager i The Late Quartet, der giver et interessant indblik i et kunstnerliv i New York. Filmens styrke er dens evne til portrættere den ensomhed og fortvivlelse, der ofte er møntens mørke bagside i en overbefolket storby. Modsat stivner filmen i lettere opstyltede scener og overdreven melodrama. Det er en skam, da stort drama sagtens kan indtræffe i det underspillede og uudtalte.

En af følgende film har ikke manuskript af Billy Bob Thornton. Hvilken?