Michael Douglas Liberace
Scott BakulaBob Black
Debbie ReynoldsFrances Liberace
Dan AykroydSeymour Heller
Rob LoweDr. Jack Startz

Intimitet og bedrag

Historien om den amerikanske superentertainer Liberace og hans bizarre evne til at fastholde ryet som hele Amerikas fortsat ledige ungkarl på trods af et show og en livsførelse, der var så åbenlyst homoseksuelt, at det i dag ligner en kliché, fortælles med bravour af en instruktør på vej på pension og to filmstjerne i topform.

Liberace var en stjerne, som publikum med viljens magt var nødt til at placere i en heteroseksuel kontekst for at kunne dyrke ham i de tidlige 70’ere, hvor alternativ livsstil kun så småt var begyndt at emme ud af slut-60’ernes ungdomsoprør. Og det er det tidsbillede, vi præsenteres for i det, der angiveligt er kamæleon-instruktøren Steven Soderberghs sidste film. TV-film i USA (og derfor ude af alle overvejelser om store filmpriser trods rigeligt med kvaliteter), men heldigvis biografoplevelse i Europa. Liberaces historie er fascinerende og kulørt, men Soderbergh har valgt en interessant tilgang ved at tage Scott Thorsons erindringer som fokuspunkt. Thorson var en af de unge mænd, som i en periode var Liberaces yndling. "Jeg vil være din bror, din far, din elsker, din bedste ven", siger Liberace på et tidspunkt og i løbet af deres forhold, når de stort set hele vejen rundt – og videre til "værste fjende".

For Behind the Candelabra, som er originalens præcise titel, er nemlig et komplet portræt af den kærlighed, som kan opstå, kan vokse og under så ekstreme forhold som disse med al sandsynlighed på et tidspunkt falder sammen om sig selv og ender i noget grimt. Vi er med Thorson hele vejen ind i forholdet, hvor filmen nænsomt skildrer det private liv bag den yderst offentlige facade – men også dyrker og nærstuderer bedraget og de ujævne magtforhold mellem den erfarne showman, der har været mange unge mænd igennem, og den naive Thorson, som kun langsomt indser, at de intime stunders erklæringer om et særligt bånd måske nok har været oprigtige på tidspunktet, men kun er replikker i et drama udenfor hans kontrol på den lange bane.

Michael Douglas har lagt kræftsygdom bag sig og er ganske enkelt storartet som Liberace. Han følger i de store fortolkeres fodspor og bliver til Liberace i en teknisk bedrift, hvor gestik, stemmeføring og tilstedeværelse mimer det veldokumenterede forbillede, men han får også skabt en kompliceret figur i portrættet bag scenetæppet, som fint balancerer mellem de kynisk udnyttende, det oprigtigt trængende og det sjofelt legesyge. Han kunne let være blevet ynkelig eller ondskabsfuld, men ender velafbalanceret og kompleks. Matt Damon er tilsvarende god som Scott Thorson, der er igennem et syndefald af dimensioner fra hans indledende indføring i Liberaces glitrende showbizmiljø og til det ødelagte og forbitrede menneske, der endte ude på den anden side, da stjernen fandt en anden model.

Hvis Mit liv med Liberace virkelig ender med at være Soderberghs sidste film, så er han sluttet af med manér og med at fusionere en række træk, han har haft dyrket gennem en lang og multifacetteret karriere. Historien er velfortalt og dynamisk, men det er i personportrætterne, at den og skaber en dybde og et liv, som man ikke nødvendigvis havde forventet. I andres hænder kunne det have endt som en overfladisk, skandalejagende paparazzi-sensation, men her får vi en brutal "coming-of-age"-historie kombineret med en til tider decideret rørende og følsom kærlighedsfortælling sat i et overbevisende gennemført portræt af en tid, hvor der ingen grænser var for velfærd og lettilgængelige muligheder for selv at skabe en livsfortælling, men hvor netop de grænseløse muligheder skabte sorte huller på den moralske konto.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8