Mickey SumnerSophie
Michael EsperDan
Adam DriverLev Shapiro
Michael ZegenBenji
Grace GummerRachel

Dagdriverbanden

New York på film har altid taget sig bedst ud i sort og hvid. Det kan der faktisk føres mange beviser for. Det gælder eksempelvis film som All About Eve, Manhatten, Raging Bull, Sweet Smell of Success og On the Waterfront. Nu kan der føjes endnu en sort/hvid film til denne perlerække – Noah Baumbachs Frances Ha. Filmen er et nøgternt og nænsomt portræt af storby-hipsteren Frances Ha (Greta Gerwig). Desuden rammer filmen plet som et koncist generationsportræt af unge mennesker, der er splittet mellem karriere og kærlighed.

Miracle Film
Kunst og kærlighed
Helt centralt i filmen står Frances Ha. Hun er et rastløst og romantisk gemyt, der forsøger at ernære sig som danser. Desværre døjer dansekompagniet hun er tilknyttet med dårlig økonomi. Alligevel er hun fast besluttet på ikke at opgive sin kunstneriske løbebane. I løbet af et års tid skildrer filmen både de kunstneriske bestræbelser og kærlighedens besværligheder. I begyndelsen bor Frances med sin bedste veninde Sophie (Mickey Summer), der arbejder for et stort forlag. Frances har et stiltiende ønske om, at Sophie før eller siden publicerer en bog, der endegyldigt dokumenterer Frances’ liv og meritter. Sophie flytter dog for en kortere periode til Japan med sin forlovede, hvilket efterlader Frances i et eksistentielt vakuum.

Beduinen
Filmen har ikke en stram fremadskridende handling, men skildrer sporadisk livet og hverdagen i New York, hvor både narcissister og neurotikere har deres daglige gang. Den løse fortællestruktur og Frances’ omflakkende tilværelse bliver et glimrende sindbillede på en bestemt type moderne storbymenneske. Frances Ha kan bedst karakteriseres som en sand dagdriver og dagdrømmer. Som en anden beduin flytter hun fra den ene lejlighed til den anden i håbet om at skrabe nok skillinger sammen til næste måneds husleje. Det er svært ikke at knuselske hendes smittende lidenskabelighed og uforfærdede ærlighed alt imens filmen placerer hende i stemningsmættede og storby-autentiske miljøer.

Miracle Film
Billede og lyd
De fleste kender vel New York fra serier og film. Den version af New York som Frances Ha fremstiller er yderst jordbunden, naturlig og uprætentiøs – hvilket måske også er den, som kommer tættest på virkeligheden. Det er desuden en lise at opleve hvordan fotografen Sam Levy har indfanget det ene poetiske stemingsøjeblik efter det andet både i nærbillede og totaler såvel håndholdt som statiske optagelser. Desuden skal Baumbach roses til skyerne for den vellykkede personinstruktion og det veldrejede manuskript, som han har udfærdiget med Greta Gerwig. Der er med andre ord tale om, at billede og lyd forenes i en noget nær perfekt syntese.

Jargon og facon
Frances Ha er i det hele taget særdeles loyal overfor dens karakterer og troværdig i dens miljøfremstilling. Lige fra den idylliske familiemiddag i Sacramento til regnvåd tristesse i Paris. Dertil bør dialogen og skuespillet roses for dets ligefremme og lattervækkende jargon og facon. Der er ingen dramatisk iscenesættelse i filmen men derimod rendyrket realisme, og bortset fra enkelte scener er der en gennemgående liflig og letsindig stemning over filmen. Desuden indeholder Frances Ha stærke reminiscenser fra den franske nybølge i 1960'erne via dets løse og lettere filosofiske filmsprog. Det er ganske enkelt en udelt fryd og fornøjelse at overvære Frances Ha, der bør rangere som en nyklassiker om New York og dens mange forunderlige storbyeksistenser.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8