Anmeldelsesdato:24-07-2013
Mila KunisTheodora
Rachel WeiszEvanora
Michelle WilliamsGlinda
Zach BraffFinley
Bill CobbsMaster Tinker

Når tryllestaven knækker

Familiefilmen over dem alle The Wizard of Oz (Victor Fleming, 1939), har i Oz - The Great And Powerful fået en visuel make-over, hvor flyvende aber i 3D og en ellers gennemarbejdet effektside, ikke kan skjule det noget forudsigelige plot. Her er der skruet op for den visuelle hittepåsomhed, hvilket hurtigt kan gennemskues som et æstetisk plaster, der skal dække over handlingens fejlbarlighed og forføre tilskueren med sine mange rutsjebane-sekvenser. Filmens visuelle opfindsomhed blotlægges især i begyndelsen, hvor originalens dystre sort/hvide og forsnævrede format er genbrugt, men i mødet med den anderledes moderne 3D-effekt, bliver det en sjælden originalitet i en ellers lidt gammeldags film.

Filmen tager udgangspunkt i troldmandens rejse til Oz, og foregår altså derfor før originalfilmen fra 1939. Som "prequel" får vi derfor indblikket i hvorfor og hvordan troldmanden havnede i Oz, og filmen ligner derfor alle andre prequels, der ligeledes underbygger originalens univers og karakterer, og fremlægger supplerende baggrundsinformation.

James Franco spiller troldmanden Oscar Diggs, også kaldet "Oz", der med sin egen ufrivillige tilbagelænethed (sikkert forårsaget af lidt megen kryddertobak gemt i sin høje hat), charmerer sig op på et nogenlunde tåleligt plan. Franco ser ikke ud til at virke særlig komfortabel, men han får faktisk sneget en smule ægthed ind i sin rolle som forloren cirkusmagiker, der allerhelst vil være polygam og rig, men som tvinges til at erkende sin godhed af den sødmefulde heks Glinda (Michelle Williams) og til sidst blive en rigtig troldmand. Michelle Williams, der med sin sukrede sødme kan give, selv hendes største fans, en ordentlig omgang tandpine i denne film, har oddsene imod sig i en ensidig rolle, der ikke byder på mange kompleksiteter. Værst ser det dog ud for ellers stakkels Mila Kunis, hvis latente farlighed synes udraderet i rollen som den tvetydige heks Theodora. Hendes forsmædede drømme om en lykkelig fremtid med troldmanden, er drivværk for filmens centrale konflikt, men bliver for alvor stereotypt efter en grum hekseforvandling. Hun ender med at blive en dramaturgisk ligegyldighed, der kun er medtaget som ren og skær konfliktmotor. Også Rachel Weisz har potentiale med sit forførende dårskab og sin lumske snedighed, men i hænderne på et dårligt manuskript, degraderes hendes stærke spillerevner i en sky af visuel hokuspokus.

De mest helstøbe karakterer ender faktisk med at blive troldmandens trofaste følgesvende, nemlig den vingebærende abe og en skrøbelig porcelænsdukke, der med computerlavet følsomhed, giver os nogle hjerteskærende anFamiliefilmen over dem alle The Wizard of Oz (Victor Fleming, 1939), har i Oz - The Great and Powerful fået en visuel make-over, hvor flyvende aber i 3D og en ellers gennemarbejdet effektside, ikke kan skjule det noget forudsigelige plot. Her er der skruet op for den visuelle hittepåsomhed, hvilket hurtigt kan gennemskues som et æstetisk plaster, der skal dække over handlingens fejlbarlighed og forføre tilskueren med sine mange rutsjebane-sekvenser. Filmens visuelle opfindsomhed blotlægges især i begyndelsen, hvor originalens dystre sort/hvide og forsnævrede format er genbrugt, men i mødet med den anderledes moderne 3D-effekt, bliver det en sjælden originalitet i en ellers lidt gammeldags film.

Oz - The Great and Powerful er ingen stor oplevelse, hvilket skyldes manuskriptets lette og klicheprægede løsninger, og filmen ender næppe med at få samme status som sin mere helstøbte storebror. Under indspilningerne til The Wizard of Oz var ambitionerne høje: Dét at tvedele filmen og overraske med en imponerende opvisning ud i kulørt technicolor, var rent teknisk og visuelt, banebrydende. Skønt dens bedagede og næsten ligeså ensidige karakterer, fremstår den meget mere ægte end denne omgang moderniserede tjubang-tryl, der slækker på noget af det vigtigste i en genrefilm: Et sammentømret og velfungerende manuskript.
Her ender den overlegne billed- og effektside desværre som ren kompensation for den tyndbenede handling. Og filmen opleves næsten som ét af troldmandens fuppede tricks, hvor trylleriet umiddelbart ser troværdigt ud, men tryllestaven desværre er lavet af plastik.

Ud over lidt bloopers er der vedlagt en ca. 10 minutters featurette om Walt Disneys mangeårige forsøg på at filmatisere Oz-universet. Retro-hyggelig nok, men meget overfladisk.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7