Anmeldelsesdato:12-08-2013
Jonathan PryceU.S. President
Adrianne PalickiLady Jaye
Byung-hun LeeStorm Shadow
Bruce WillisJoe Colton
Channing TatumDuke

Bulder og brag

For fire år siden, den gang de fleste ikke havde opdaget Channing Tatum, var han hovedpersonen i Stephen Sommers forsøg på at lave en moderne ramasjang-film. G.I. Joe: Rise of the Cobra var dog intet mindre end en pinlig rædsomhed, men med de efterfølgende succeser med Transformers 2 og Transformers 3 opdagede Hasbro, at det kan lade sig gøre at skabe et hit selv med middelmådige film. Vi får i hvert fald en opfølger, vi ikke havde se komme. Selv om den oprindeligt skulle have været udkommet sidste år, hvor Tatum for alvor slog igennem og alt han var med i pludselig var guld. Officielt var årsagen til forsinkelsen, at filmen skulle 3D-behandles, og det virker. Så alt er tilgivet.

De nye skurke
Denne gang er Duke, Tatums figur, reduceret til en guide for vores nye supersoldat, Roadblock – spillet af klippen Dwayne Johnson – som er bedste venner med Duke, hvilket giver os en ekstra grund til at tro på hans higen efter gengæld, da Duke og de fleste af Roadblocks soldaterkammerater alle mejes ned af fjenden i første akt. Plotmæssigt handler det hele om hævn. Skurkene, de såkaldte Cobras, vil have hævn over G.I. Joe-enheden, der tævede dem i forrige film, og forsøger derfor at gøre dem til skurkene i hele verdens øjne. Det lyder barnagtigt og fjollet, og det er lige præcis, hvad det er.

Lækker lækker lækker
Havde det ikke været for de buldrende actionsekvenser, kunne det hele også have været lige meget, for handlingen er ikke filmens stærkeste kort, men Jon M. Chu, der instruerede Step Up 2: the Streets og Step Up 3D, har banket disse overgearede kampscener solidt sammen, og specielt en lang scene i Himalayas bjerge, hvor to af vores gode krigere skal kapre skurken Storm Shadow, er ubeskrivelig imponerende – og næsten hele filmen værd! At denne Storm Shadow i sit læderhvide kostume så mest af alt ligner et sværd-svingede Apple-produkt, siger mere om filmens bagmænds forretningssans. Salget af tilhørende legetøj bør nemt kunne indbringe en ekstra krone eller to fra den yngre del af dens publikum.

"Rock solid"
Den ældre del af målgruppen vil forhåbentlig derimod kunne sætte pris på det kvindelige aspekt ved filmen, der har et par kvikke ting at sige om ligestilling. Hvis vi et øjeblik glemmer alt om Lady Jayes lidt nedringede uniform, lykkes det faktisk vores G.I. Jane at fremstå mindst lige så bad ass som sine kolleger, men det hjælper naturligvis også at give rollen til den 180 cm høje Adrianne Palicki (der ofte stjal billedet som Tyra Collette i tv-serien Friday Night Lights og som meget gerne snart må få det store gennembrud, hun fortjener). Bruce Willis funger også langt bedre her end i den nyeste Die Hard-film og Jonathan Pryce er bedre nu end i den første G.I. Joe-film. Sidste akt byder dog på så mange håndvåben og atombomber, at det hele ender med at stinke langt væk af pædagogisk ukorrekt tegneserie. Det kan ikke blive mere hjernedødt, men fordi så mange af filmens enkelte dele fungerer, holder underholdningsværdien sig lige netop på den acceptable side.

Instruktør Jon M. Chu og producer Lorenzo di Bonaventura hygger sig tydeligt på deres fælles kommentarspor, men man skal lægge kræfterne i for ikke at begynde at kede sig.
De otte bag kameraet-indslag er også standard udmærkede, mens de tre slettede scener er pænt ligegyldige. Der er ikke meget ekstra at hidse sig op over.

Mit Grønland24/5