Anmeldelsesdato:19-08-2013
Rafe SpallJosh
Anna FarisChloe
Simon BakerGuy
Stephen MerchantDanny
Minnie DriverNaomi

Should I stay or should I go?

Working Title har stået bag mange britiske romantiske komedier, hvor Bridget Jones' Dagbog, Notting Hill og Fire bryllupper og en begravelse må stå som de stærkeste eksempler. I Give It a Year har også nogle af de samme kvaliteter som fornævnte ny-klassikere, men der er for langt imellem de gode grin og de rørende øjeblikke til at den vil kunne opnå samme status. Vi når nemlig aldrig at falde for figurerne. Ikke de to komplet intetsigende hovedpersoner i hvert fald, men stort set alle birollerne er sjove eller i det mindste sympatiske.

Nat og Josh mødes til en fest, og det er vist kærlighed ved første blik. Vi er i hvert fald ikke ude af åbningsscenen, før de står foran alteret med en håbløs præst. Havde det bare været Rowan Atkinson! Meningen med den hurtige levering er naturligvis at gøre klar til en fortælling, der filosoferer over, om de to nu har truffet det rigtige valg. Det første år vil være det sværeste, får parret at vide, men hvis de bare kan overleve det, kan de overleve alt. Det kan Josh (Rafe Spalls) og Nat (Rose Byrne) dog ikke. Hun falder hurtigt for Guy (Simon Baker), en klient i det firma, hun arbejder for, og han kan ikke slippe Chloe (Anna Faris), kæresten han havde før Nat, men ingen af dem melder ærligt ud, så vi må igennem den ene anstrengende scene efter den.

Manden bag disse ujævne løjer er Dan Mazer, der var med til at skrive Borat og Brüno med Sacha Baron Cohen, men han er anderledes mådeholdende her. De eneste 'chokerende' elementer er Joshs ven Danny (Stephen Merchant), der er så upassende, at det er sjovt, og klart et af filmens højdepunkter; og så bliver vi voldsomt opfordret til redigere vores feriebilleder, inden de vises dem frem til svigerforældrene i en skøn tå-krummende scene. Hvis bare der havde været flere af disse tosserier, men Mazer trækker hele tiden filmen i en mere alvorlig retning, som den med sine svagt definerede frontfigurer ikke kan bære.

Meningen er selvfølgelig heller ikke, at det skal være sjovt eller melodramatisk hele tiden, for Josh og Nat, der hele filmen igennem forsøger at forbedre deres ægteskabelige situation, men det må det hjertens gerne være for os andre. Som publikum skal man jo netop frydes over, hvor fjumrede forhold kan være, men når filmen i sidste ende ikke engang kan finde ud af, om den går ind for, at man skal acceptere besværlighederne ved at være gift, eller man skal opgive et dødt ægteskab og rykke videre, så er det svært at lade sig rive sig med.

Bare nogle trailers.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9