Anmeldelsesdato:11-10-2013
Zachary QuintoSpock
Benedict CumberbatchKhan
Zoe SaldanaUhura
Simon PeggScotty
Karl UrbanBones

Tilbage på Enterprise

Star Trek-universet har levet et langt og godt liv siden den første tv-serie så dagens lys i 1966, og på tværs af 5 forskellige serier og nu 12 spillefilm har den verden, som Gene Roddenberry oprindeligt udtænkte, set sig selv genoplivet indtil flere gange. Senest i 2009, hvor den erklærede fan J.J. Abrams tog ansvaret for at åbne Star Trek-begrebet op for et bredt publikum, for trods pæne og relative succeser undervejs, så har det altid lidt under at være en lukket verden reserveret for den helt særlige gruppe af fans, Trekkies, som kunne de særlige håndtegn og genkendte de mange fremmede racer, der befolkede planeterne.

Abrams lykkedes til fulde med at åbne universet og gøre Star Trek til både en loyal genoplivning af en verden, som mange millioner kendte og beundrede, men så sandelig også en effektiv actionfilm for alle dem, der bare gerne ville underholdes, og det spor holder han i dén grad fast i her fire år senere, hvor Star Trek Into Darkness buldrer af sted som en omgang højoktan-underholdning med fuld skrald på 3D-billederne og en fin forankring af den intergalaktiske røverhistorie på vores egen gode gamle jordklode.

Kaptajn Kirk er stadig i centrum sammen med sin ven Spock, som er halv Vulcan, halvt menneske. De matcher hinanden perfekt med Kirk som den iltre og handlekraftige og Spock som den über-rationelle og analyserende modpol. Efter godt med indledende forviklinger og en bombesprængning midt i et meget moderne London materialiserer plottet sig i form af skurken Khan, der genetisk overlegen søger hævn over den admiral, der genoplivede ham fra kryosøvn for at kunne udnytte ham til krigsførelse. Khan er en frygtindgydende modstander, der tidligere har plaget Star Trek-universet tilbage i 1982-filmen Star Trek II: The Wrath of Khan. Plottet er delvist lånt derfra, men oplevelsen af filmen står nu alligevel ganske frisk for publikum.

Abrams formår effektivt at lade store, energiske actionscener afløse af fine små sam- og modspil mellem besætningens meget forskellige medlemmer, og med en veloplagt Simon Pegg som brokkehovedet Scotty til at supplere de to hovedpersoner er dynamikken ofte helt på plads. Det bliver dog i korte sekvenser, for man mærker konstant, at entertaineren Abrams har en ny rutsjebanetur klar i ærmet. Eneste reelle mangel ved Star Trek Into Darkness er i virkeligheden det stik modsatte – nemlig alt for meget af det gode. Abrams er så begejstret over igen at være i det univers, han så åbenlyst elsker, at han godt kunne have brugt lidt mere tid på at trimme og optimere. Enkelte af de store udstyrsscener står flot, men det er typisk de mest enkle af dem, som f.eks. da Khan og Kirk et kort øjeblik må samarbejde og blive skudt fra Enterprise ombord på et fjendtligt rumskib gennem tonsvis af skrot, mens andre actionscener føles til den lange og rodede side, hvor 3D-billederne langt fra hjælper formidlingen af, hvad der reelt sker.

På godt og ondt er Star Trek Into Darkness regulær blockbusterunderholdning, hvor budgettet er i stand til at forløse de kreative idéer i imponerende format, men hvor man samtidig desværre også støder på den alt for udbredte tendens til at vælge genrens ucharmerende lette genveje, når nøglepersoner pludselig dukker op for at redde dagen på steder, de reelt slet ikke burde kunne være. Det ændrer dog ikke ved, at Star Trek-mytologien nok engang er blevet åbnet, så alle kan være med – og man er forrygende godt underholdt i selskab med Abrams & Co. Næste projekt for den science fiction-glade instruktør er Star Wars – og alt tyder på, at George Lucas’ noget gumpetunge tilgang kan få et friskt modspil.

(- af LB)

Har man fulgt med i sagen om netop denne films ekstramateriale, der begyndte for uger siden, ved man allerede at blu-ray og dvd-udgivelsen kommer uden kommentarspor. Hardcore-fans må altså finde det – for det er lavet – andetsteds og nøjes med seks korte dog udmærkede featuretter.
De handler om lidt forskellige elementer fra filmen (mest om kulisserne) og føles slet ikke tilfredsstillende som helhed. Ualmindeligt irriterende at kunne nyde selve filmen i blu-ray'ens lækre format men samtidig snydes for hele bonuspakken. Dét kan gøres bedre!

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9