Anmeldelsesdato:05-11-2013
Pen茅lope CruzJessica
Antonio de la Torre脕lex Acero
Hugo SilvaBenito Mor贸n
Miguel 脕ngel SilvestreNovio
Laya Mart铆Novia

Passagerer på randen af nervøst sammenbrud

Det er ikke ligefrem den mest sikre og planmæssige flyrute til ens destination man kommer på, hvis man vælger at stige på Pedro Almod贸vars seneste film. Derimod bliver man sendt i snurrigt og morsomt kredsløb omkring Spaniens pittoreske højland sammen med en stjernerække af spanske skuespillere. Det siger næsten sig selv, at det ikke kan gå meget anderledes, når Almod贸var har fat i styrepinden. Titlen på filmen er De elskende passagerer, hvilket passer glimrende på en film, der byder på ægte kærlighed og dampende elskov. Filmen foregår mestendels på Flight 2549 fra Madrid til Mexico City. Efter flyets afgang tvinges det dog til at nødlande, da der er problemer med bremseklodsen. Problemet er bare, at Madrids lufthavn er lukket på grund at et FN-topmøde, Valencias på grund af verdensmesterskabet i Formel 1, mens et motorcykelløb spærrer i Sevilla. Dette udløser et større menageri på flyet og kabinepersonalet er på randen af et nervøst sammenbrud. De vælger derfor at give passagerne på turistklassen sovepiller, mens dramaet, forviklingerne og intrigerne fortsætter med uformindsket styrke på businessclass.

Screwballlkomedie
De elskende passagerer er en uforvansket pastiche på amerikanske screwball-komedier i stil med Billy Wilder og Howard Hawks. Filmen består af et klassisk ensemble af Almod贸var skuespillere lige fra Javier C谩mara som charmerende hoftevrikkende stewardesse til Cecilia Roth som vampet society-kvinde. Desuden medvirker Spaniens to mest kendte skuespillere Pen茅lope Cruz og Antonio Banderas i cameo-roller i filmens åbningsscene. De spiller to forfjamskede og forelskede lufthavnsmedarbejdere og formår sikkert at sætte filmens gennemgående burleske stemning.
Det er som vanen tro de skarptskårne karakterer og den velsmurte dialog, der sørger for, at Almod贸vars film ikke styrter til jorden. Det er desuden tydeligt, at filmen er en spydig og ætsende kommentar til nutidens Spanien, der er ramt af både økonomisk og moralsk krise. Det kommer til udtryk blandt valget af karakterer, hvor eksempelvis flyets overklasseløg Norma (Cecilia Roth) påstår, at hun har hundredvis af kompromitterende billeder af alle landets spidser og pinger. Det gælder ligeledes den udspekulerede karakter Mr. M谩s (Jos茅 Luis Torrijo), der er på flugt fra økonomisk bedrag og underslæb.

Et land i krise
Almod贸var har offentligt kritiseret den spanske regerings nedskæringer på kulturområdet, men nævner dog ikke landets nuværende krise i filmen. Alligevel bør filmen ses som en slet skjult og subtil kritik af det moderne Spaniens historie efter General Francos død i 1975. Specielt kirken og kongehuset er Almod贸vars fortrukne prygelknabe og der parodieres lystigt over disse magtfulde institutioner i form af seksuelle referencer og transportable altre. Der er som regel noget festligt og flamboyant over en Almod贸var film, der ofte formår at indfange både det hedonistiske og konservative spanske sindelag. Dette gælder også for De elskende passagerer, som bag den muntre komik og den letbenede farce også gemmer på en nødvendig stikpille i forhold til Spaniens graverende situation. Både på karakter- og handlingsplanet er De elskende passagerer en fortsættelse af de sæbeoperaagtige film som Kærlighedens matadorer og Kvinder på randen af nervøst sammenbrud som Almod贸var instruerede i 1980'erne og gjorde ham til en lysende stjerne på den internationale filmhimmel. På det tematiske plan kan filmen sammenlignes med de lettere alvorsfulde mesterværker Alt om min mor og Tal til hende. Udover filmens fabelagtige pastelfarvede billedside rummer De elskende passagerer nemlig både komedie og tragedie.

Vi kommer om bag kameraet i små 5 minutter og ser Almodovar på arbejde. Det er b-roll-optagelser af den helt enkle slags, hvor der ikke er introduktion eller interviewbidder til at supplere.

Featuretten om visuelle effekter er blot en dekonstruktion af effekterne i de scener, hvor de indgår. Lige over 1 minut og ret ligegyldig.

Indl脙娄g: