Anmeldelsesdato:15-11-2013
Armie HammerJohn Reid/ The Lone Ranger
William FichtnerButch Cavendish
Tom WilkinsonCole
Ruth WilsonRebecca Reid
Helena Bonham CarterRed Harrington

Halløj i det vilde vesten

Han er ikke synderligt berømt på disse breddegrader, men i hjemlandet har han næsten samme status som DC Comics og Marvels maskerede drenge. The Lone Ranger, som fik navnet Præriens Sorte Maske her til lands, havde godt nok sin storhedstid i 50’erne, da tv-serien om ham og hans indianer-makker Tonto, kørte over skærmen, men levnene fra serien hænger stadig ved. Men for alle, der ikke er bekendt med denne retfærdighedens rytter, er der ingen grund til panik; som tidens trend dikterer, er dette også en origins-historie, så vi får hele universet forklaret. Det betyder ikke, at alting giver mening, for manden i instruktørstolen er Gore Verbinski, og han er garant for et fjollet indfald eller 14.

En mand i nålestribet jakkesæt ankommer til byen
Det starter ellers stilfuldt med en tydelig Sergio Leone-hyldest. En flok ordensmænd står på en øde togplatform og venter på filmens skurk, Butch Cavendish, skal ankomme i lænker klar til sin hængning. Lederen af den lille gruppe mænd, sherif Dan Reid, er dog mere bekymret for en anden mand i samme tog, hans jurauddannede lillebror, John, der er på vej tilbage til lillebyen i Texas som byens nye offentlig anklager. Hvalpen har åbenlyst noget historie med storebrors yndige hustru, men han lukker alligevel lillebror ind i varmen ved at indlemme ham styrken og tager ham med på jobbet for at finde skurken, der naturligvis slap væk fra lovens lange arm, inden toget ankom til perronen.

Kontraster overalt
Faktisk ankom toget aldrig til perronen. Det er jo en Jerry Bruckheimer-produktion, vi har med at gøre, så actionscenerne skal helst være spektakulære. Den første i en lang række af overdrevne actionsekvenser omhandler dog ikke kun et damplokomotiv i høj fart, men et ufærdigt jernbanespor og nogle tossede stunts på taget af samme lokomotiv, inden det selvfølgelig brager af sporet og smadrer alt i miles omkreds. Filmens sidste store actionspektakel involverer også et tog, faktisk to, men ind i mellem disse to imponerende koreograferede – og omfattende – action-akter, skal vi trækkes med pjattet buddy-komedie om den rigide advokat og den gakkede indianer, som ved første møde ikke kan med hinanden, men selvsagt udvikler respekt for den anden undervejs.

Hvor kom det fra?
Da det er Johnny Depp der spiller Tonto, bør man heller ikke overraskes af at han konstant render med opmærksomheden med sin sære rolle, der ikke ligger langt fra Jack Sparrow. Tonto er nemlig ikke bare den tavse sidekick i hælene på John Reid/The Lone Ranger. Nu er han blevet udstyret med "et knækket sind", som en gammel Comanche kaldet det, en død fugl på hovedet og hævn på hjernen. Det er egentlig en ret hjerteskærende baggrundshistorie, Tonto har fået sig, og med den, Reid-brødrenes problematik og potentialet, der ligger i Bojan Bazellis billeder og Hans Zimmers musik, kunne der være lavet en stemningsfuld dyster western. Men det har folkene bag desværre ikke været i humør til, for hvorfor lave en interessant film med bid, når man kan lave fjantet ramasjang med kannibalske kaniner?!

En filmisk ballon
At western-mesteren John Fords filmiske legeplads Monument Valley – der ligger i det sydlige Utah – tilsyneladende er rykket til Texas og her agerer baghave for Tonto, springer vi over. Der er for meget, der ikke giver mening i The Lone Ranger, som alligevel har sine fortrin: Det klæder filmens energiske feststemning at Armie Hammer spiller Reid som en naiv idealist, mens alle omkring ham er kyniske realister. Tom Wilkinson som slesk forretningsmand, William Fichtner som den ækle Cavendish og Helena Bonham Carter i en minirolle som herlig bordelmutter med træben, giver filmen en velkommen tyngde, som den beklageligvis aldrig dvæler længe ved. For der gøres konstant plads til spas med en tosset hest og en mystisk indianer. Hesten Silver og makkeren Tonto er The Lone Rangers tro væbnere og derfor absolutter for filmen, men en mere enkel historie kunne vel have gjort det. Manuskriptforfatterne Ted Elliott, Terry Rossio og Justin Haythe magter dog ikke at begrænse sig, og de drukner filmen i alt for mange sideplot. Og med den enorme bunke actionscener der er flettet ind i den irriterende ubalance af drama og falden-på-falden-løjer, ender vi altså med 149 minutters oppustet børnevenlig kaos. Hyggeligt nok, vældig flot men svært overlæsset.

"Ekstra" er vist lidt af en overdrivelse at kalde bonuspakken til dvd'en. En enkelt scene, hvor en del af den ikke engang nåede at blive indspillet og små fire minutters fraklip.