I kærlighedens navn

Varighed:80 minutter
Instruktør:Jon Bang Carlsen

Premieredato:05-12-2013
Daniel Mitchell

Englenes by

Los Angeles er som bekendt hjemsted for Hollywood. Det er dog ikke kun drømmen om glamour og berømmelse, der præger byen. Byen er ligeledes kendetegnet ved hårdkogt kriminalitet, endeløse motorveje og lange baner af kokain. De store og skærende kontraster i byen fungerer perfekt som dramatiske virkemidler i både serier og film. Den danske instruktør Jon Bang Carlsen har nok følt sig draget af disse kontraster i Los Angeles eller englenes by, som den også kaldes. Det er dog hverken rigdom eller berømmelse, der skildres i hans seneste film I kærlighedens navn. Tværtimod stiller filmen skarpt på to middelklassehjem, hvor børnene har problemer i forhold til stoffer og opførsel. Forældrene har valgt at gå til yderligheder ved at tilkalde et vagtkorps, der skal transportere dem til en opdragelsesanstalt, så de kan komme på ret kurs igen. De bliver fjernet uden varsel i de tidlige skumringstimer. Det sker tydeligt mod deres vilje, og gennem video-bekendelser argumenterer en af fædrene for beslutningen om at anbringe hans datter.

Eksistentielle spørgsmål
Det er umiddelbart vanskeligt at kategorisere I kærlighedens navn. Tilsyneladende har den stærke dokumentariske træk, men senere viser det sig, at flere scener er iscenesatte. Denne konstruktion og leg med virkeligheden kan virke interessant, men i denne sammenhæng er den meget diffus. Filmen sammenblander de iscenesatte optagelser med poetiske stemningsbilleder fra Los Angeles, mens Bang Carlsens diktion og registreringer af eksistentielle spørgsmål lapper over. Det bliver desværre aldrig helt klart, hvad der er filmens grundfortællling. Den minder mest af alt om usammenhængende fragmenter fra en dagbog. Den er med andre ord hverken fugl eller fisk. Den har dog enkelte lyspunkter via de drømmende og tvivlende indfald, hvilket er typisk for Bang Carlsen fortællemetode.

Personlig historie
Jon Bang Carlsen har instrueret 42 film, hvilket placerer ham som den mest produktive instruktør til dato i dansk film. Karakteristisk for hans film er ofte en poetisk fortælletone, der sammenvæves med filosofiske og eksistentielle tematikker. Det er også tilfældet med I kærlighedens navn. Det lykkedes desværre aldrig at omsætte de gode intentioner til en vedkommende film. Det er udelukkende Bang Carlsens personlige barndomshistorie og forholdet til sin far, der giver filmen dybde, mens den resterende del forfalder til kedsommelig redundans og tåkrummende banaliteter. Desuden hænger Carlsen meget fast i en æstetik, der hører 1970’erne til. Der er tale om noprede og grumsede billeder. I det store hele er der tale om en personlig historie, der aldrig bliver personlig.