Michael K. WilliamsRobert
Paul GiamattiFreeman
Benedict CumberbatchFord
Paul DanoTibeats
Michael FassbenderEdwin Epps

Slaveriets blodrøde historie

Den amerikanske filmindustri har haft forbløffende svært ved at komme ordentligt rundt om det betændte historiske ar, som Sydstaternes omfattende og strukturerede brug af slaver i tiden frem til Den Amerikanske Borgerkrig udgør. Der har på et teoretisk plan været forsøgt nogle tilnærmelser, men slavernes tilværelse har altid befundet sig lidt på afstand, måske i en form for akavet respekt, måske blot simpel berøringsangst i et samfund, hvor man ikke er mange slægtsled væk fra begivenhederne.

12 Years a Slave er i al sin gennemførte kvalitet et fremragende bud på en af de bedste skildringer af perioden i første halvdel af 1800-tallet, hvor det institutionaliserede slavebrug var på sit højeste. Baseret på den sande historie om Solomon Northup fra New York, som bliver lokket til Washington D.C. som musiker og dagen efter at være blevet drukket under bordet bliver solgt som slave. En kynisk menneskehandel, hvor hudfarven alene forvandler den veletablerede familiefar til et simpelt produktionsmiddel.

Den britiske instruktør Steve McQueen træder efter sine to gennembrudsfilm ud af kunstfilmens smalle skygge og ind i den store klassiske, amerikanske fortælletradition. Historien og miljøet er solidt skildret og i modsætning til flere tidligere forsøg uden trangen til at kigge væk, når Northups verden gør ondt. Ganske som i McQueens to tidligere film, Hunger og Shame, har vi med en tydelig mandlig hovedperson at gøre, som veksler mellem at måtte dukke hovedet i accept af skæbnens luner og kæmpe mod med alle sine kræfter – og Chiwetel Ejiofor er intens god i den centrale rolle.

Solomon Northup kommer efter bedraget i Washington med båd dybt ind i Louisianas bomuldsmarker og bliver via en nedværdigende salgsproces solgt til den første i en række af plantageejere. Et langt stykke af vejen er Northups fortælling bundet op på en klassisk stereotyp skildring af de ondskabsfulde hvide mod de undertrykte sorte – men filmen får også fint identificeret nuancerne. Plantageejeren Edwin Epps (spillet af McQueens faste hovedperson Michael Fassbender) er nedrigheden selv på overfladen, men har faretruende dybder i sin uforudsigelige natur – og også blandt slaverne mærker man skellet mellem dem, der har givet op og adlyder – og dem, der fortsat kæmper for at bevare blot en antydning af menneskelig værdighed i den tilværelse, der kun har en logisk udgang.
Steve McQueen tager dele af filmsproget fra hans to første film med sig. Lange indstillinger bruges til at give fylde og understrege pointer – stærkest da Solomon har tævet en hvid arbejdsleder og klynges op i et træ. Indstillingen trækker ud, så tilskueren selv kan mærke rebet stramme om halsen – og netop som man tænker, at han nu endelig får hjælp, spiller instruktøren i samme indstilling blot et endnu stærkere og mere ubehageligt kort.

I de sekvenser, hvor 12 Years a Slave giver sig lov til at bruge filmsproget til at kommunikere, er den stærk. Andre steder føles den museal og unødig ærbødig. I al sin velspillede grundighed og ansporet af ønsket om at fortælle historien med tilstrækkelig tyngde til at sætte spor hos tilskueren bliver filmen for tydelig og stivbenet, og man tager sig selv i at savne bare en knivspids af Quentin Tarantinos sprælske og i sammenligning komplet useriøse omgang med samme emne i Django Unchained. Dette ændrer dog ikke ved, at 12 Years a Slave er en noget nær komplet film om uhyrlighederne mod medmennesker i en periode i den amerikanske nations liv, som ikke ligger så langt tilbage. Skildringen af et menneskesyn, som stadig i fragmenter kan skimtes i det voldsomt klasseopdelte amerikanske samfund.

Hvem spiller familieoverhovedet der myrdes i Gosford Park?