Anmeldelsesdato:13-12-2013
Idris ElbaStacker Pentecost
Rinko KikuchiMako Mori
Charlie DayDr. Newton Geiszler
Burn GormanDr. Gottlieb
Max MartiniHerc Hansen

Samarbejde redder verden

Guillermo del Toro lægger ud med at fortælle os, at Kaiju er japansk og betyder stort uhyre og Jaeger er tysk og betyder jæger. Disse to ord hører vi omtalt mere end et par gange undervejs, så vi havde nok selv regnet det ud, men hvad del Toro lige så meget fortæller os med sin intro er, at her blandes begreberne sammen. Dette er ikke en genre-ren actionfilm. Der lånes lidt fra alle ender og kanter uden filmen mister sit typiske del Toro-touch.

Warner Bros.
Charlie Hunnam spiller Raleigh Becket, vores unge hovedperson, der efter den korte ordbogs-åbning, agerer fortæller og sætter os ind i universet og terminologien: En portal har åbnet sig dybt i Stillehavet og tingene der springer ud af denne lomme er bestemt ikke i familie med E.T. De minder mere om nogle Godzilla-store gremlins, der har spist lidt for mange steroider efter midnat, og de har ingen respekt for menneskeheden. Da vores historie starter, har krigen mod de væmmelige væsener raseret i syv år. Kaiju’erne er blevet accepteret af popkulturen, mens verdens overhoveder er gået sammen for at bekæmpe dem. Jaeger-programmet er blevet iværksat. På nuværende tidspunkt kræver det to piloter at styre de enorme soldatrobotter, der skal lammetæve kæmperne, to mennesker som skal være såkaldt tanke-kompatible. Raleigh og hans storebror er nogle af de bedste i programmet, indtil noget selvfølgelig går galt.

Idris Elba, der lige som Hunnam, heller ikke er noget stort almenkendt navn – et klart bevist valg fra del Toros side – er filmens anden store mand, general Pentecost, der, da Jaeger-programmet er ved at miste sin statslige støtte, vælger at rykke hele enheden til basen Shatterdome i Hong Kong. Og fuldstændig lige som i The Matrix står vi snart i et techo-grungy miljø med slidte maskiner og jernstærke viljer hos den lille gruppe, der snart får titel af modstandsfolk af general Pentecost. Der er kun fire metalmonstre tilbage. Den første styres af kinesiske trillinger, den anden af to russiske søskende, den tredje af et australsk far-søn-hold og endelige er der gjort plads til Raleigh, som dog først kan have tildelt en ny pilot- og tanke-partner.

Warner Bros.
Rinko Kikuchi er kvinden i filmen, for midt i al testosteron-ramasjangen er der holdt en plads for en stålfast ung dame. I del Toros rummelige verden er der nemlig plads til alt alle. Ægte styrke afhænger ikke af køn, alder eller race, hvis man spørger del Toro, der trods sin skæve blanding af spil- og actiondrama-struktur tilført tidens dommedagsfrygt og rigeligt med CGI-effekter, ikke kan skjule sin barnagtige begejstring og fortællermæssige overskud. Han nærmest tæppebomber os med højdramatiske traumer, viljestyrke og opfindsomhed, og stadig er her tale om en sommer-actionfilm, der rent faktisk udviser selvkontrol og balance. Filmen varer kun lidt over to timer, har et fornemt udviklet plot og går aldrig efter det nemme grin. Vores figurers eneste problem er, at de måske er en tand for standhaftige og stoiske. Selvfølgelig med én undtagelse.

Ron Perlman. Ingen del Toro-film uden Hellboy. Perlman spiller sortbørskongen Hannibal Chau, der giver et hjælpende organ eller to i forsøget på at nedlægge de invaderende monstre inden de smadrer planeten. Chau er filmens sjove fyr sammen med de to umage ingeniører, der har studeret monstrene. Det er dog først da bio-nørden og fysiker-nørden går i samarbejde, at vi begynder at tro på sagen, for del Toro og medforfatter Travis Beacham fedter ikke rundt i den optimistiske ende af skalaen. Dette er dødsens alvor, og alligevel ikke dystert og mørkt. Det mest sobre aspekt ved Pacific Rim er næsten dens titel, for selve filmen er en fornøjelig omgang Os mod Dem, hvor budskabet tydeligvis er samarbejde. Det grænser til pædagogisk korrekthed med global kollaboration over hele linjen, men filmen bliver heller aldrig tung eller fortaber sig i lommefilosofi eller selvhøjtidelighed. Der er i stedet sat rent fokus på nervepirrende og visuelt elegant eventyr med behagelige figurer, der skal så meget igennem, før vi atter kan trække vejret.

Den blærede version er klart blu-ray’en, der består af to skiver: Disk 1 har filmen, inklusive kommentarspor og en 13-delt featurette-serie (design, koncept, kulisser, figurerne, fitness, modellerne, etc.), mens disk 2 er lutter bonus.
Det mest interessante ekstra ligger dog på første skive, for Guillermo del Toro lavet sgu et godt kommentarspor: Top nørdet og super detaljeret. Men lad ørerne nyde det selv, og points til Warner for at lade den solide featurette-serie starte helt automatisk kort tid efter filmen er sluttet.

Skive 2 går dog mere i dybden med materialet end skive 1, der er mere traditionelt ekstramateriale. Her finder man fx oceaner af koncept-tegninger ("Behind the Scenes: The Shatterdome"), en stor portion taget direkte fra del Toros egen notesbog ("The Director’s Notebook"), som her kan aktiveres og give enten tekst eller videoklip. Fire slettede scener og små fire minutters fraklip finder man også, men for en dobbelt disk-udgivelse er disk 2 ikke så overvældende 'tung' igen. Vi er dog stadig lysår forud for de fleste BD/dvd-udgivelser – i hvert fald Blu-ray-udgaven, som vi stærkt anbefaler herfra.