Anmeldelsesdato:18-12-2013
Jason SudeikisDavid Clark
Will PoulterKenny
Emma RobertsCasey
Ed HelmsBrad Gurdlinger
Nick OffermanDon Fitzgerald

Narkosmugling i familiens skød

Rawson Marshall Thurber stod bag den overraskende morsomme Dodgeball, så der var en del forventninger knyttet til hans nye komedie om en lille narkopusher, der bliver viklet ind i den helt store farce på en tur fra Mexico til USA. Forventningerne indfries ikke til fulde, men især i den første halvdel byder Familien Miller – langt over grænsen på ganske morsomme øjeblikke.

Warner Bros.
I centrum er Jason Sudeikis som David Clark. En dovenlars, der samtidig er Denvers bedste pusher på vegne af hans gamle college-kammerat Brad, som nu er narkobaron i den overgearede superliga. David er egentlig glad for sin tilværelse, men en dag bliver penge og stoffer stjålet – og hans liv lagt helt i den uligevægtige Brads hænder. Straffen bliver at smutte en tur til Mexico og hente en sending marijuana – en regulær selvmordsmission.

For at vække mindst mulig opsigt ved den hårdt bevogtede grænse går David undercover som familiefar i selskab med et par tilfældigt udvalgte fra hans opgang og baggård. En nørd, en hjemløs og en stripper – og nu hans falske familie Miller. Genren foreskriver, at rejsen til og fra Mexico naturligvis ikke skal gå som forventet, og roadmovie-komedien lever af mange, hurtige optrin, hvor grinene skal falde som perler på en snor, mens hovedpersonerne bevæger sig frem mod målet.

Warner Bros.
Filmen lykkes et langt stykke af vejen, især i første halvdel, hvor manuskriptet er skarpt med popkulturelle referencer på stribe, men efterhånden som skytset er kørt i stilling og figurerne introduceret, begynder der at gå tomgang i den. En sødladen familiesentimentalitet indfinder sig på bekostning af den ramsaltede humor, og det får plottets ofte vilde usandsynligheder til at stå ret nøgne frem.

Sudeikis er fin i hovedrollen, mens Jennifer Aniston mere kører på rutinen som stripperen. Hovedindsatsen for hende ligger i, at man har fået hende overtalt til et midtvejsstripshow (undertøjet bliver på, naturligvis), så en narkobaron kan blive distraheret, og vores falske familie, som er på vej til at udvikle ægte følelser, kan få endnu en chance. Man havde gerne undværet den sødladne anden halvdel, men indtil den sætter ind, viser Thurber, at han stadig kan dreje morsomme og præcise scener med præcis den rette dosis forskruede galskab, som amerikanske komedier ofte mangler.

(- af LB)

Der er naturligvis bunker af fjol i ekstramaterialet, fra det syv minutter lange indslag "Outtakes Overload" over små tre minutters "Gags & More Outtakes" til de 16 minutters slettede scener. Ellers finder man to Behind the Scenes-featuretter. Den første, "Stories From the Road", er i syv dele mens Livin’ It Up with Brad består af fire minutters pjat med Ed Helms i centrum. Stemningen er generelt ganske afslappet i bonussektionen. Måske lidt for fjantet men helt i højde med filmen, så passende tilhørende ekstramateriale.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8