Premieredato:13-03-2014
Bérénice BejoMarie Brisson
Tahar RahimSamir
Ali MosaffaAhmad
Pauline BurletLucie

Mellem nutid og fortid

Det sker sommetider, at fortiden bogstaveligt kommer vadende ind ad ens hoveddør. Det kunne eksempelvis være en eksmand, der kommer for at underskrive skilsmissepapirer. Det er tilfældet i Asghar Farhadis livskloge film Fortiden, der skildrer mødet mellem to mennesker, og hvordan deres fælles fortid stadig trækker betændte følelsesmæssige tråde ind i nutiden.
Deres første møde finder sted i en lufthavn. Den gemytlige stemning afløses dog hurtigt af fjendtligsindet fnidder. Det antænder en lavine af begravede følelser fra deres fælles fortid. Ahmed (Ali Mosaffa) der er kommet til Frankrig – nærmere præcis udkanten af Paris, troede ellers, at han blot skulle underskrive skilsmissepapirer med sin ekskone Marie (Bérénice Nejo). Men mødet udvikler sig dramatisk og trækker flere mennesker ind i orkanens øje.

Camera Film
Hvepserede
Fortiden er ikke overdænget med spændingsfyldt handling men koncentrerer sig udelukkende om at fremstille den nagende og ubearbejdede konflikt, der gennem årene har opbygget sig mellem Ahmed og Marie. Modsat Farhadis mesterværk Nader og Simin - en separation, så er konflikten abrupt og ikke fortløbende. Det er dog ikke kun forholdet til Ahmed, der slår gnister. Desuden har Marie problemer med sin søn Fouad (Elyes Aguis) og datteren Lucie (Pauline Burlet). Ved sin ankomst træder Ahmed derfor ind i en veritabel hvepserede. Steddatteren Lucie har nemlig ikke talt med Marie i længere tid, og Fouad opfører sig aldeles genstridigt. Marie øjner muligheden for, at Ahmed kan agere diplomat, da Ahmed altid har haft et godt forhold til de to børn.

Uforløst og indviklet
Tyngdepunktet i Fortiden er ikke kun, hvordan to temperamenter kolliderer. Det er ligeledes, hvordan fortidens spøgelser pludselig kan pible frem. Det er tydeligt, hvordan fortidens skærmydsler mellem Ahmed og Marie langt fra er skrinlagt. Det fine ved Fortiden er dog dens måde bevidst at undgå at grave dybt i fortidens detaljer, men derimod lade det stå klart, at den er uforløst og indviklet. Filmens fokus er nærmere gensynet mellem de to og de konflikter, der bliver udløst i dets kølvand. Desuden lader Marie ikke til at være ovenud lykkelig for sit liv og sin nye kæreste Samir (Tahar Rahin). De havde en affære, hvilket medførte, at Samirs kone forsøgte at begå selvmord.

Camera Film
Viltert følelsesliv
Der er med andre ord kridtet op til et gedigent følelsesmæssigt menageri. De stærke følelser bliver i de fleste scener primært forløst gennem vredesudbrud og aldrig rigtig artikuleret på en fornuftig måde. Det er filmens største svaghed. Modsat er filmens kunststykke dens blændende evne til at skildre de enkelte karakterers viltre følelsesliv. Der bliver mildest talt ikke lagt fingre imellem, når karaktererne giver udtryk for disse, hvad enten det er verbalt eller fysisk. Det er specielt takket være Ali Mosaffas og Bérénice Bejos mageløse skuespil, at Fortiden bliver en moden og helstøbt film om livets forviklinger og fortrædeligheder.