Anmeldelsesdato:10-01-2014
Chloë Grace MoretzMindy Macready / Hit-Girl
Jim CarreyColonel Stars and Stripes
Christopher Mintz-PlasseChris D'Amico
Lyndsy FonsecaKatie Deauxma
John LeguizamoJavier

Mere tegneserievold og flere teenage-superhelte

Kick-Ass-franchisen er baseret på tegneserierne af Mark Millar og John Romita Jr. og stiller spørgsmålet om, hvad der vil ske, hvis et almindeligt mennesker klæder sig ud og agerer som superhelt. Den første Kick-Ass-film fra 2010 var virkelig vellykket og formåede på underholdende vis at balancere realisme og tegneserievold og -komik. Efterfølgeren, Kick-Ass 2, slipper ikke nær så heldigt fra det, og på trods af nogle gode hårdtslående actionsekvenser virker historien i filmen langt hen ad vejen umotiveret og skævt prioriteret.

Plotmæssigt er Kick-Ass 2 opdelt i tre separate narrativer, der udfolder sig sideløbende. I den ene del følger vi Dave Lizewski aka. Kick-Ass (spillet af Aaron Taylor-Johnson), der fortsat vil rydde op i New Yorks gader som superhelt. Derfor slår han sig sammen med en gruppe af andre superhelte under navnet Justice Forever. I den anden del af historien følger vi Mindy Macready aka. Hit-Girl (spillet af Chloë Grace Moretz), der forsøger at efterlade det voldelige superhelteliv for at afprøve livet som almindelig amerikansk teenager. Den tredje del af historien centreres om Chris D'Amico aka. The Motherfucker (kaldet Red Mist i Kick-Ass, spillet af Christopher Mintz-Plasse), der siden slutningen af første film har udviklet sig til en superskurk, der mere end noget andet vil have hævn over Kick-Ass.

Historierne udgør en fornuftig videreførelse af karaktererne fra den første film og byder på interessant udvikling for både Kick-Ass og The Motherfucker. Dog er det svært ikke at være skuffet over videreførelsen af Hit-Girls historie, da Moretz klart er den bærende kraft blandt hovedkaraktererne. Mens Taylor-Johnson for det meste virker som om, han keder sig, og Mintz-Plasse for det meste ikke er sjov, tynges Moretz af, at der bruges virkelig meget tid på ret uinteressant karakterudvikling for hendes vedkommende. High school-cheerleader og "One Directioner" er ikke karaktertræk, der klæder Hit-Girl. Hun er og bliver mest interessant som voldsomt bandende og hårdtslående superhelt.

En stor årsag til, at Kick-Ass er den væsentlig bedre film end dens efterfølger, er Nicolas Cages usædvanligt fremragende præstation som Big Daddy – den første ægte superhelt i Kick-Ass-universet. Han er bestemt savnet, fordi hans historie gav den første film en mere seriøs og mørk retning, der på forholdsvis realistisk vis skruede op for actionen i filmen. Dog har Kick-Ass 2 et kærkomment plaster på såret i form af Jim Carrey, der spiller karakteren Colonel Stars and Stripes, der er leder af superheltebanden Justice Forever, som Kick-Ass bliver en del af. Interessant og overraskende nok er Carrey den mest nedtonede, seriøse og realistiske karakter i filmen. Colonel Stars and Stripes er en genfødt kristen, der tidligere var håndlanger for organiseret kriminalitet. Inspireret af Kick-Ass så han dog lyset og besluttede sig for at tilslutte sig superheltesagen. Desværre, desværre, desværre bliver Jim Carrey dog kriminelt lidt brugt, men en positiv overraskelse det var han – spild af god Jim Carrey.

Hvis man så og nød Kick-Ass som nuancefri tegnefilmsaction, så er der en stor chance for, at man også vil være godt underholdt af Kick-Ass 2. Udgangspunktet fejler ikke noget, men sammenhængen i udførelsen halter, og det får filmen til at føles som om, den kunne være så meget mere. Som actionfilm er den udmærket at slå hjernen fra til, men Kick-Ass 2 er langt fra at videreføre magien fra den første film, fordi chokeffekten og den komiske fanboycharme i høj grad udebliver. Det degraderer denne efterfølger til en ret ordinær film, der hverken er decideret dårlig eller et særligt godt argument for en videreførelse af franchisen.

Featuretten "The Making of Kick-Ass 2" er fem-delt og varer cirka 50 minutter, mens featuretten "Hit Girl Attacks – Creating the Van Sequence" blot tager 5 minutter. "Big Daddy-scenen" er på blot 2 minutter, den alternative åbningscene tager 3 minutter og de 11 udvidede scener ender på i alt 14 minutter. Sammen med instruktør Jeff Wadlows kommentarspor – i selskab med de tre unge skuespiller, Moretz, Mintz-Plasse og Taylor-Johnson – er alt dette værdige minutter at sluge. Der er lidt af det hele og det er hovedsageligt en fin uddybelse af filmen og samtidig ok underholdning.

Hvem medvirker i både Sin City & The Faculty