Anmeldelsesdato:13-01-2014
Alexandra DaddarioAnnabeth Chase
Douglas SmithTyson
Brandon T. JacksonGrover Underwood
Leven RambinClarisse La Rue
Jake AbelLuke Castellan

Overfladisk halvgudsaction for børn

I en sommer af action- og fantasy blockbusters med kæmpe budgetter henvender Percy Jackson & Uhyrernes Hav sig i allerhøjst grad til det yngre publikum. Det simple mål at levere flot "for børn"-underholdning indfrier Uhyrernes Hav lige akkurat, men mere ambitiøs er filmen bestemt ikke.

Percy Jackson-serien tæller fire bøger, hvoraf den første, Percy Jackson & Lyntyven, blev filmatiseret i 2010 af Chris Columbus. Det var også en noget letbenet affære, men overordnet fungerede den ganske glimrende. Her opdagede Percy, spillet af Logan Lerman (The Perks of Being a Wallflower, 3:10 to Yuma, The Three Musketeers), at han var havguden Poseidons søn og dermed halvgud i en verden, hvor Olympen er flyttet væk fra Grækenland til verdens nye magtcentrum, USA. Her lever flere efterkommere af guderne i Halvblods-lejren, hvorfra Percy får hjælp af Athenes datter, Annabeth, og sin beskytter, satyren Grover, til at finde og returnere Zeus' stjålne lyn.

Fox Film
Målgruppen for Lyntyven var børn og teenagere, og den fungerede fint som god underholdning "for hele familien". Derudover havde den acceptabel succes i billetkontoret – i hvert fald nok til at retfærdiggøre en efterfølger. Denne efterfølger er instrueret af Thor Freudenthal, der ikke bevæger sig langt fra Chris Columbus’ vision i etteren. Den mest markante forskel er, at en del af den charmerende barnlige komik, der kendetegner Columbus’ film (Alene Hjemme 1 & 2, De to første Harry Potter-film, Mrs. Doubtfire), er forsvundet. Og det skader lidt, når der vel at mærke ikke er skruet tilsvarende op for actionen eller dramaet.

I Uhyrernes Hav møder vi Percy i konflikt med sig selv. Nogen tid efter begivenhederne i Lyntyven tvivler han på egne evner og føler ikke, han lever op til den heltestatus, han fik efter at have returneret Zeus’ lyn. Derudover føler han sig forladt af sin far og finder ud af, at han har en halvbror. Percy har dog ikke lang tid til at gruble over, hvor svært han har det, da et guddommeligt træ, der beskytter Halvblod-lejren fra onde monstre, er blevet forgiftet. For at redde lejren begiver Percy og co. sig ud på en rejse for at finde det såkaldte Gyldne Skind, der har helende kræfter. Det viser sig hurtigt, at der er lidt mere på spil end et døende træ, så Percy får endnu engang chancen for at bevise sit værd som verdens og Olympens redningsmand.

Fox Film
Af store navne fra Lyntyven er hverken Sean Bean, Pierce Brosnan eller Steve Coogan desværre tilbage på rollelisten. I stedet får Lerman selskab af Nathan Fillion og Stanley Tucci. Der er i den grad tale om glorificerede cameoroller, hvor Fillions dog er en udsøgt fornøjelse.
Han er desværre kun med i en enkelt scene som guden Hermes, der i Percy Jackson-universet driver posttjenesten UPS. Hermes er far til Percys nemesis Luke og som en lille undskyldning for Lukes handlinger, hjælper han Percy med nogle smarte gadgets, der kan drive plottet videre, når det ellers går i stå. Et personligt højdepunkt var, da Fillion laver en slet skjult og bitterkomisk reference til tv-serien Firefly, hvor han selv spiller hovedrollen. Fordi Fillion er så god, er det eneste problem, at han ikke bliver brugt mere. Sådan har jeg det ikke Stanley Tucci, hvis karakter Mr. D. nærmest ikke giver mening. Det er indikativt for resten af karaktergalleriet, hvoraf flere er irriterende endimensionelle. Percy er egentlig den eneste, der faktisk har karakterudvikling nok til at få egentlig dybde.

Alt i alt er Percy Jackson & Uhyrernes Hav en film, der er lidt pillet fra hinanden. Men hvis man tager de kritiske briller af, er den egentlig blot harmløs morskab med et godt hjerte. Selvom den i den grad efterstræber det, når den dog aldrig Harry Potter-højderne, men det gør dog heller ikke så meget – nøglen til at nyde Uhyrernes Hav er kort sagt, at man kan møde den i øjenhøjde med den rette (barnlige) indgangsvinkel.

En lille animeret kortfilm om Tyson er med som bonus på blu-ray’en, der også byder på tre udmærkede, om end lidt korte, featuretter om filmens univers. Overfladisk ekstramateriale. Lidt mere dybdegående featuretter havde været at foretrække.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem af disse britiske herrer blev født først?