Anmeldelsesdato:27-01-2014
Julie DelpyCeline
Walter LassallyPatrick
Ariane LabedAnna
Athina Rachel TsangariAriadni
Panos KoronisStefanos

På spadseretur i Grækenland

Hvis man absolut skal pege på ét par fra filmverden i nyere tid, som er blevet indbegrebet af en hel generation af kultiverede menneskers samliv og sindsstemning, så må valget naturligvis falde på Jesse (Ethan Hawke) og Celine (Julie Delpy). De er begge hovedkarakterer i Richard Linklaters nyklassikere Before Sunrise (1995) og Before Sunset (2004). I den tredje film, Before Midnight, er parret på rejse i Grækenland med deres syv-årige tvillinger. Hvad der umiddelbart skulle være et romantisk afbræk udvikler sig undertiden til et ophedet rivegilde mellem to kolliderende temperamenter. Det var umiddelbart ikke den stemning, der prægede deres første møde. Parret mødtes tilbage i 90'erne på et tog mod Paris. På det tidspunkt var Jesse på obligatorisk interrail og Celine på vej hjem mod Paris. Sammen steg de af toget og spenderede en romantisk dag i Wien og udødeliggjorde derved idéen om mødet med den dragende fremmed. De mødes ni år senere og forelsker sig hovedkulds i hinanden. Nu er de officielt et par og residerer i Paris med deres to døtre. Jesse er omsider blevet en anerkendt forfatter, der bakser med sin næste bogudgivelse. Celine arbejder for en miljøorganisation, men er lettere desillusioneret i forhold til et vindmølleprojekt. Det er med andre ord ægteskabet og arbejdslivets anstrengelser og forpligtelser, der er filmens centrale omdrejningspunkt.

Miracle Film
Turtelduer og temperamenter
I Before Midnight følger tilskueren Jesse og Celine på en intens og begivenhedsrig spadseretur rundt i det græske landskab. Det er ikke et Grækenland ramt af økonomisk krise og recession, men derimod det pittoreske Grækenland, der er filmens bagrundstæppe. Dog er der krise og knas i Jesse og Celines forhold, der har udviklet sig fra hed romance til rutinepræget ægteskab. Hvor de før var to snakkevorne turtelduer, er de nu stridende temperamenter. Jesse og Celines forholdskonflikt udspiller sig på idylliske taverner og mondæne hotelværelser. Undervejs kommer kærligheden på hård prøve, livets store spørgsmål drøftes og nye venskaber indledes. De kender efterhånden hinandens karakterer og vaner til bunds, så der bliver ikke lagt fingre mellem deres verbale tvekampe. Det er yderst underholdende og tankevækkende at overvære, da replikkerne emmer af vid og visdom. Deres dialog er filmens bærende fortællemæssige fremdrift men også filmens mest interessante element. Den glider ubesværet fra banale hverdagsiagtagelser til filosofiske betragtninger.

Knoglerne, nerverne og marven
Before Midnight er en eminent film, der behandler det moderne menneskes eksistentielle og amourøse konflikter. Både Ethan Hawke og Julie Delpy er som født til rollerne. Gennem deres lydefri skuespil tager de livtag med de mest grundlæggende menneskelige følelser og tanker, og derfor virker filmen så forfriskende, overbevisende og vedkommende. Before Midnight er ikke spækket med en indviklet handling eller et sofistikeret plot. Derimod behandler den klassiske konflikter som problemer med ekskonen, forholdet til chefen og forholdets status. Konflikterne blotlægges med den største naturlighed og troværdighed. Der er ganske enkelt ikke én eneste overflødig scene eller linje i filmen. Derimod skærer den med lethed og uden stor dramatik helt ind til knoglerne, nerverne og marven i den menneskelige krop og eksistens. Filmen fremstår derved som et fintmærkende, dybtfølt og nutidigt kammerspil om to nærmest skæbnebestemte menneskers fortløbende dialog om livet, kunsten og kærligheden.

Miracle Film
Snakke film
Det er let at få associationer til andre film, når man ser Before Midnight. Det gælder eksempelvis Roberto Rossellinis Rejse til Italien eller Ingmar Bergmans Scener fra et ægteskab. Desuden er det let at komme i tanke om to andre instruktører, der begge mestrer, hvad man en smule forenklet kan kalde 'snakke film'. Det gælder henholdsvis franskmanden Eric Rohmer og amerikaneren Woody Allen. Tematisk er der mange lighedspunkter mellem Linklater og disse navnkundige instruktører. Linklater skildrer nemlig kærligheden og livet uden at postulere eller prætendere at ligge inde med et facit eller den endegyldige sandhed. Derimod skildrer Linklater kærligheden og livet i alle dens forvirrende, fornuftsstridige, fandenivoldske, fabulerende og fascinerede facetter. Det er en filmoplevelse, hvor det let kan føles at få holdt et spejl op foran ens ansigt – netop fordi filmen behandler så mange genkendelige scener fra ens eget liv. Before Midnight er med andre ord det bedste middel til at forlænge sommeren og måske ligefrem kærligheden.

Et meget lille billedegalleri samt et par trailers er det eneste ekstramateriale på udgivelsen.