Anmeldelsesdato:31-01-2014
Mariah CareyHattie Pearl
Alex PettyferThomas Westfall
Vanessa RedgraveAnnabeth Westfall
Oprah WinfreyGloria Gaines
David OyelowoLouis Gaines

Hidsig transport i tårekanalen

"Du ser og hører ingenting. Du skal bare tjene". Disse ord er udgangspunktet, da Cecil Gaines begynder sit lange tjenerliv i Det Hvide Hus, hvor han fra årene 1957 til 1986 når at tjene under mange præsidenter. Selvom han står i magtens centrum, tillader hans funktion som butler ikke at involvere sig i politiske spørgsmål, men fra hans plads i skyggen, kommer han helt tæt på de store omvæltninger i amerikansk racepolitik, imens han på hjemmefronten kæmper med en utilregnelig kone og en søn, der modsætter sig hans ønske og går ind i den voldelige kamp for racemæssig ligestilling, hvilket får store konsekvenser for både familiens og Cecils selvopfattelse.

Det rygtes at præsident Obama fældede en tåre, da han så The Butler – og med rette, for filmen udlægger den afroamerikanske lidelseshistorie i et panorama, der strækker sig helt fra sydstaternes bomuldsplantager, over det gryende oprør i 1960’ernes Black Panther-bevægelse og op til nutidens politiske landskab.
Dette perspektiv gør at The Butler selvfølgelig favner over meget, men også giver filmen et naturligt anstrøg af sentimentalitet, der i hænderne på den amerikanske instruktør Lee Daniels, desværre ikke formidles med nok kunstnerisk nerve, til at filmen bliver en subtil skildring af et sort kapitel i amerikansk historie. Snarere forlader filmen sig på dét overfladiske slutargument, at ligebehandling imellem racer i dag er overstået, just fordi verden fik en afroamerikansk præsident i 2008.

Lee Daniels er mest kendt for sit sæbede melodrama Precious (2010), der splittede en i forvejen flødet lagkage i lige lovligt uspiselige stykker. Med hans nyeste melodrama forbliver han i samme bane, hvor der er rigeligt plads til store armbevægelser, emotionelle rutsjebaneture og et sentimentalt soundtrack, der drukner detaljer i patos. I The Butler er karikaturerne desværre ligeså store som de ar, mange af de afroamerikanske karakterer bærer rundt på, og imens en imponerende skuespillerbesætning forsøger at puste liv i eposset om den historiske undertrykkelse, bliver den godmodige intention groft berøvet af en overfladisk iscenesættelse. Skønt intentionen om at skildre kampen for oprejsning i et undertrykkende samfund, virker sympatisk, bliver The Butler endnu engang historien om "den amerikanske drøm", der ligeså vel kunne have fungeret uden den afroamerikanske lidelseshistorie som skibsanker.

Forest Whitaker spiller dog fremragende – han har lidelsen plantet i sit komplekse ansigt – men også Oprah Winfrey brillerer i birollen som hjemmefrontens skrøbelige teltpæl. Filmen har et hobetal af rørende scener, der kunne skabe søer af gråd i den tørreste ørken. The Butler er alt dét en 'rigtig' film skal være, herunder sød, sjov og rørende, men Daniels favner over for meget og trods alle de gode intentioner, drukner lidelseshistorien i lige lovlig meget følelsesmæssig flomme.

Ekstramaterialets hovedret, featuretten "Lee Daniels The Butler: An American Story" er omtrent lige så klistret som selve filmen, hvorimod det fire minutter lille indslag om de rigtige Freedom Riders er rigtig spændende og klart anbefalelsesværdigt!
Endelig er der en ordentlig omgang slettede scener, nogle interessante nok, og lidt fraklip, samt en 'halv' musikvideo med Lenny Kravitz – der også har en afgørelsen rolle i filmen – og Gladys Knight, plus en håndfuld trailers.