Anmeldelsesdato:10-02-2014
Katee SackhoffDahl
Dave BautistaDiaz
Jordi MollàSantana
Bokeem WoodbineMoss
Karl UrbanVaako

Tilbage i mørket

Vin Diesel fik sit gennembrud som muskuløs overkrop og sonor bas-brummer i David Twohys absolut seværdige Pitch Black tilbage i 2000. En intens og stærk lille sci-fi-sag om benhård overlevelse på en fjendtlig planet – både for besætningen på det nødlandede rumskib og for deres lænkede passager – Riddick. Filmens relative succes gjorde Twohy til det nye håb i en presset genre og med hovedrolleindehaver Diesel i en dobbeltfunktion som både stjerne og producer blev universet åbnet for en trilogi i Universals rundhåndede favn blot fire år senere. The Chronicles of Riddick var et stort rumbrød fyldt med varm luft og sorte huller, hvor alt det farlige og beskidte var erstattet af håbet om at etablere det næste store sci-fi-univers – og som en naturlig konsekvens døde Riddick-serien som en sten.

Nu, 9 år efter, genopstår den tavse helt – og heldigvis i en form, der bringer langt flere minder om den første films styrker. Twohy, hvis karriere også gik i stå efter fiaskoen, er igen i instruktørstolen, og Vin Diesel, der fik rettighederne til Riddick-figuren fra Universal mod at give en gæsteoptræden i den tredje Fast and Furious-film, har kontrollen. Det giver Twohy og Diesel muligheden for at arbejde frit med materialet, og den gode nyhed er, at de får gjort Riddick og hans univers hårdt og brutalt igen og alt det storladne staffage, der dræbte Chronicles of Riddick, er erstattet af hårdhudet humor og simpel spænding.

Plottet er todelt. Den første halve time er næsten ordløs overlevelse. Riddick er i en ødemark, såret og jaget, men så afgjort ikke hjælpeløs. Det er effektiv sci-fi-action og optakten til selve filmen, hvor han støder på en ubemandet udpost for lejemordere. Der er en grund til, at Riddick befinder sig på planeten – og udpostens videosystem er en chance til at komme væk. Der er blot det lille minus, at alle, der hører hans nødsignal, ved, at dusøren på hans hoved er langt højere end noget, han nogensinde vil kunne tilbyde dem. Så da to skibe med forskellige grupper af lejemordere lander begynder et brutalt spil om magten samtidig med, at planetens alt andet end venligtsindede dyreliv begynder at røre på sig.

Det klæder Riddick-figuren at ryge tilbage i baggrunden, for da først lejemorderen gør deres ankomst, følger filmen som en selvfølge dem og deres interne magtkampe. Riddick, som af logiske årsager ikke bare kan valse ind på udposten og bede om et lift hjem, trækker sig tilbage til mørket omkring bygningerne, og med snedige fælder som væsentligste våben sætter han modstanderne ud af spillet, mens han prøver at gennemskue deres egentlige intentioner. En mørkets truende hævner og næsten så brutal, at man begynder at få ondt af de stakler, der troede, at en hjælpeløs strandet var et let bytte.

Riddick er en snavset tilbagevenden til Pitch Black-stemningen – både indholdsmæssigt og faktisk også i historien, som på fin vis får bundet alle tre film sammen til en nogenlunde plausibel enhed. Det er bestemt ikke stor kunst, men det er et godt eksempel på, hvordan nogle figurer ganske enkelt ikke kan tåle skiftet ind i det store, velfriserede Hollywood, men har brug for at leve deres eget snavsede liv lige udenfor.

De to featuretter kigger nærmere på henholdsvis figuren Riddick og de nye lejesoldater. 2 x små 10 minutters fin underholdning. Derudover finder man en ca. 5 minutters lille kortfilm, "Riddick: Blindsided", der leder fint op til selve filmen. Så ikke det mest omfattende bonusmateriale, men vældigt godt.