Anmeldelsesdato:18-02-2014
Mark WahlbergStig
Paula PattonDeb
James MarsdenQuince
Bill PaxtonEarl
Edward James OlmosPapi Greco

Makkerpar med hemmeligheder

Islandske Baltasar Kormákur har skabt sig en fin karriere, hvor han veksler mellem hjemlandsproduktioner, der bærer præg af en sikker håndværksforståelse og ønsket om at fortælle nærværende historier – og så et entertainer-gen, der folder sig ud i vaskeægte Hollywood-stil med masser af energi og en tiltrængt realistisk billedside midt i alle de vilde løjer. Michael Bay-film som var de filmet af en realist og måske netop derfor mere i samklang med det nordiske underholdningsbehov. Velfortalt uden den svulmende amerikanske selvglæde.

Gennembruddet på Hollywood-fløjen kom med den spændende Contraband, og i svindlerkomedien 2 Guns fortsætter han samarbejdet med Mark Wahlberg, som også er bedst, når han netop får lov til at være den helt almindelige mand på spanden. I Contraband havde vi decideret ondt af ham, men så tæt på hovedpersonerne kommer vi slet ikke i 2 Guns, der i endnu højere grad handler om at have det sjovt. En rutsjebanetur, hvor banens retning hele tiden ændrer sig i takt med at plottet og ikke mindst personerne viser deres sande natur.

Vi starter midt i planlægningen af et bankkup. Denzel Washington har fået guldtænderne på og knappet skjorten op – og beviser med legende lethed, at han kan slappe af i en rolle med samme effekt som når han leverer det tunge dramatiske arbejde. Man fornemmer, at de to har planlagt kuppet et stykke tid, de kender hinanden og har finpudset buddy-filmens friske replikveksler. Men de kender ikke hinanden. Overhovedet ikke. For ikke bare den ene, men begge to er i virkeligheden agenter, der er gået under jorden for at få lokket en narkobaron ud af sit skjul ved at stjæle hans penge.

Snart viser det sig, at en narkobarons hævn havde været at foretrække. For banken rummer ikke de 3 millioner i håndører, som de havde tænkt sig at pirre ham med – men langt langt flere penge. Det skaber interesse fra stort set alle lurvede typer omkring dem – og snart kan de ikke stole på så meget som en eneste af det store galleri af bifigurer, de ellers troede, var allierede og venner. Plottets pludselige krumspring er attraktionen i 2 Guns og det gode humør er drivkraften, og på den måde får den aldrig nogensinde konstrueret figurer, vi kommer til at holde med og af.

I stedet dyrker den det uforudsigelige og Denzels kilometerbrede smil med stor entusiasme og med det tekniske arbejde i uprætentiøst top, så ender 2 Guns som en stram og effektiv lille sag. Bill Paxton er passende led som en af dem, der gerne vil have fat i pengene, og Wahlberg og Washington skiftes til at prøve enten at slå hinanden ihjel eller holde sammen for at slippe levende fra en klemme. Et modvilligt makkerpar af den bedste skuffe. Kormákur viser, at han også kan dyrke det solbeskinnede mexicanske look, og hans realistiske tilgang til måden at skrue fortællingen sammen på gør ham til et forfriskende afbræk fra den visuelle skole for actionfilm, som Michael Bay og Tony Scott fra hver deres vinkel efterhånden fik forfinet, så ingen turde undlade den velpolerede og selvoptagede reklamefilmsæstetik. Den usædvanlige fusion af Hollywood high concept og islandsk low key viser sig levedygtig og dejligt forfriskende.

Instruktør Baltasar Kormákur og producer Adam Siegel leverer et levende og informativt kommentarspor, hvor amerikaneren heldigvis giver god plads til islændingen, som giver ekstra fylde til filmen med et spor, kan klart kan anbefales er man til filmen.

En god håndfuld slettede scener, 8 stk. der tager små 12 minutter at komme igennem, og fire featuretter på samlede 30 minutter finder man også i bonusafdelingen. Standard materiale men ikke kedeligt.