Anmeldelsesdato:05-03-2014
Barkhad AbdiMuse
Faysal AhmedNajee
Michael ChernusShane Murphy
Catherine KeenerAndrea Phillips
Max MartiniSEAL Commander

Trykkoger til søs

Historien er sand – og tilmed med en art dansk lokalkolorit. I april 2009 sejlede det amerikansk indregistrerede Maersk Alabama rundt om Afrikas Horn på vej til Mombasa. På broen stod kaptajnen Rich Phillips – og i farvandt ud for Somalia ventede fire desperate pirater i en nedslidt træbåd. Udfaldet var næsten givet på forhånd.

Britiske Paul Greengrass beviser med Captain Phillips, hvorfor han med rette kan kaldes kongen af trykkoger-genren. Ingen kan som ham (og hans fotograf, klipper og komponist) bruge filmmediet til at skabe en konstant nervepirrende stemning. Normalt består underholdningsfilm af først lidt handling og så lidt action – i en lang gentagelse. Hos Greengrass smelter elementerne sammen, og spændingskurven er konstant stigende gennem 130 minutter. Pulsen stiger hos publikum, der føler sig som i en trykkoger.

Titlen fortæller så glimrende, at kaptajnen er hovedpersonen i højere grad end selve kapringen. Tom Hanks yder en fænomenal præstation som den alfaderlige kaptajn, der efter mange forsøg på at udmanøvrere de insisterende pirater må indse, at skibet er tabt. Han bliver selv taget som gidsel i en redningsbåd, mens lasten og de øvrige besætningsmedlemmer går fri. Herefter følger 4 dages intens gidseltagning, hvor de stadig mere desperate pirater forsøger at få de mange millioner dollars, de drømmer om – samtidig med, at den amerikanske flåde og SEAL-team stadig mere talstærkt samler sig om den lille orange redningsbåd.

Captain Philliips kommer for os i Danmark til at stå som en interessant og tilpas anderledes ledsager til Tobias Lindholms Kapringen. Hvor Lindholms fine og velspillede film reelt havde rederen hjemme i København i den centrale rolle og lod hans etiske kvaler i forbindelse med hele den pekuniære side af kapringen være centrum for dramaet i kommunikationen med hans ansatte, kokken ombord på det kaprede skib, så holder Greengrass hele den del af historien ude af ligningen (pengespørgsmålet bliver aldrig rigtig relevant, når man er ombord på et amerikansk skib; militæret kommer altid før forhandleren) og sætter i stedet sit drama op mellem to mænd bundet af ordrer og drevet af kapital. Kaptajnen har en ordre om at sejle den hurtigste rute, lederen af piraterne skal komme hjem med et kapret skib. Det giver en interessant dynamik mellem to mænd bundet af pligten, i hvert fald frem til afslutningen, hvor det, der kunne forveksles for en art sympati for piraternes situation, lukkes køligt ned.

Greengrass formår midt i den enkle og forudsigelige handling både at skabe et varmt portræt af den snarrådige kaptajn, som troværdigt ikke forvandles til en actionfigur, men forbliver en helt almindelig mand fanget i en desperat situation – og samtidig en af årets mest intense og dramatiske biografoplevelser. Det er håndværk på allerfineste niveau – i en ofte underkendt genre.

(- af LB)

Instruktør Paul Greengrass er noget af det bedre selskab man kan skaffe sig i. Hans interessante kommentarspor er både dybdegående, forklarende og underholdende, hvis man altså holder af at komme bag scenerne og finde ud af hvordan sådan en film bliver skabt. Greengrass er også med i den tredelte, 58 minutter lange, making-of-featurette, hvor han får selskab af fotograf, forfatter, co-producer, skuespillerne, inkl. Tom Hanks, og selv Richard Phillips medvirker. Medrivende og informativ time, der er helt på højde med filmens sublime kvalitet. Overskueligt ekstramateriale, men vanvittig lækkert.

Hedi20/4
Creative Control20/4
The Edge of Seventeen20/4