Anmeldelsesdato:10-03-2014
Natalie PortmanJane Foster
Tom HiddlestonLoki
Christopher EcclestonMalekith
Idris ElbaHeimdall
Anthony HopkinsOdin

Brødrekamp i Valhal

Thor er bestemt ikke den mest interessante af superheltene i Avengers-crewet, men nu er den anden film om hans meritter klar i biograferne under ledelse af ”Game of Thrones”-instruktøren Alan Taylor, og der er dømt kulørte rumløjer for hele budgettet. Thor har siden den første film kun været et kort smut på jorden (i The Avengers), og det er hans kæreste Jane Forster noget utilfreds med. Hun forsker stadig efter forbindelsen til de andre verdener i håbet om at forstå, hvad det var, der skete sidst gudesønnen lagde vejen forbi.

I Valhal er der travlt. Der har været ubalance i universets mange verdener, som nu tilmed er på vej til at lægge sig på linje, så tid og sted smelter sammen og tillader de mange universer at interagere, så Thor har været på overarbejde for at holde styr på tropperne. Han får dog ekstra travlt, da en af universets ældste urkræfter bliver sluppet løs og sortelvenes leder Malakith genoptager sin plan om at henlægge alle ni verdener i evigt mørke. Plottet er med andre ord en omgang rumvrøvl af mest indviklede slags.

Derfor er det faktisk også en bedrift, at Taylor & Co. får en helt hæderlig superheltefilm ud af forestillingen. Thor-figuren mangler charme og vid sammenlignet med sine kolleger i branchen og overlever kun på Chris Hemsworths evne til at smile bredt og længe, og på indholdssiden fornemmer man, at folkene bag i flere tilfælde hellere ville have lavet en Star Trek-film, for mellem Thors hammer og Valhals alt andet end nordiske udseende vrimler det med rumskibe og laserkampe – men manuskriptet får alligevel gode grin ud af al virakken, og rent teknisk leveres varen i bimlende kulørt 3D.

Anthony Hopkins er ulidelig som Odin, mens Stellan Skarsgaard har smidt bukserne og giver jord-forskeren med forståelse for galaksens situation en passende vanvidspræg, men på skuespilfronten er det Tom Hiddleston, der ejer filmen i sin tredje tur som den luskede lurendrejer Loke, som selv ikke brormand Thor kan stole på – men som alligevel bliver en nøglefigur til at løse problemet med Malakith. Han har en fest som den spydigt kommenterende bandit, og i modsætning til hans titelbærende broder, så har han al den karisma og tiltrækningskraft, der også gjorde, at han fyldte skurkerollen ud i den store Avengers-reunion. Thor: The Dark World er en hæderligt realiseret historie fra Thor-universet, men overbeviser stadig ikke om, at Thor-figuren fortjener så mange film flere i eget navn.

Ud over en enkel slettet scene er der ikke meget ekstramateriale at komme efter på dvd-udgaven. Det finder man derimod på blu-ray'en, som vi desværre ikke har fået stillet til rådighed. Men den skulle indeholde kommentarspor, flere featuretter og endnu flere slettede scener. Vi anbefaler derfor at man får fingerne i den i stedet.

DVD'en har dog Captain America: The Winter Soldier-reklamen med. En meget lille trøstepræmie.