CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Monica Z

Produktionsland:
Sverige

Produktionsår:
2013

Manuskript:
Peter Birro, Per Fly

Producere:
Lena Rehnberg

Fotograf:
Eric Kress

Klipper:
Åsa Mossberg

Komponist:
Peter Nordahl

Censur:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Distributør:
SF Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 4 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
21-07-10:
Kvinden der drømte om en mand
28-02-06:
Drabet
13-08-03:
Arven
18-06-01:
Bænken
 


Monica Z

Anmeldt af:Signe Mai Søsted
Genre:Drama
Varighed:111 minutter
Instruktør:Per Fly
 
Premieredato:20-03-2014
Medvirkende:Som:
Edda MagnasonMonica
Sverrir GudnasonSture
Kjell BergqvistBengt
Vera VitaliMarika
Oskar ThunbergVilgot
Johannes WanselowBeppe

Når en stjerne gør sin entré
 
Filmteoretikeren Charles Affron påpeger (frit oversat), at hvis vi opfatter og accepterer filmmediet som en meningsdannende eller bevidsthedsgørende kunstform, kan vi ikke tillade os at forkaste beviser på, at mening rent faktisk er blevet genereret. Tårer er et sådant form for bevis.
Sagt på en mindre kringlet måde kan det, at vi græder til en film, betragtes som et bevis på, at filmen har skabt en mening for os, den har rørt os eller tilføjet vores indre univers noget nyt. Traditionelt er de salte dråber ellers ildeset inden for filmens verden; mange kritikere anser åbenlyst følelsesmæssige film som banale og ringe netop fordi, de er åbenlyse. At film så velvilligt ønsker at fremkalde emotioner hos publikum, opfattes af nogle som værende et samtidigt forsøg på at manipulere seerne eller berøve dem deres kritiske distance.


Copyright:
SF Film
Det er så én måde at anskue film på. Godt nok vedkommer ovenstående argumenter ofte film, der vedkender sig at være såkaldte tårepersere, eller mere genremæssigt korrekt, melodramaer. Filmen om den svenske jazzsangerinde og kvindelige kulturikon Monica Zetterlund er ikke helt et melodrama – og dog. For kærlighedsdramaet er på plads, de store følelser er i spil, og musikken flyder. Musikken. Den bløde, lullende jazz, der pludselig skifter tempo og bliver drillende, frækt som det kælne blik, der ofte spiller i Zetterlunds øjne.
Det er den 29-årige svensk-islandske sangerinde Edda Magnason, der portrætterer en af Sveriges mest elskede personligheder. Og det gør hun godt. Faktisk så godt, at man helt glemmer at lægge mærke til, hvordan hun nu gestalter denne følelse eller håndterer denne scene; man er bare med hende, som hun flitrer og flagrer rundt mellem 1960’ernes små svenske samfund og deres Stockholmske modstykke på dunkle jazzbarer og store teaterscener, eller endda helt til New York, hvor forbilledet Ella Fitzgerald giver den unge Monica et råd, der skal komme til at definere hele hendes fremtid.

Som portræt fungerer filmen helt simpelt upåklageligt. Man får alle tænkelige facetter med fra det liv, der skabte kvinden Monica Zetterlund. Et liv, der bestemt ikke manglede kærlighed, men som måske manglede anerkendelse, i hvert fald i barndommen. Denne røde tråd spinder sig vej gennem værket og er allestedsnærværende; ønsket om at blive beundret, blive set, ikke kun som kunster men også som kvinde og datter. Filmen er for mig i høj grad centreret omkring et tematisk far-datter-kompleks, der heldigvis får lov til både at udfolde sig og nærmest stjæle billedet, og endda også til at få en af de mere sjældne, gode slutninger.
Hvad der især fascinerer ved karakteren Zetterlund, er den fandenivoldskhed og styrke, hun besidder. I en tid, hvor kvindebevægelsen endnu ikke var slået helt igennem, står sangerinden fast på sin kvindelighed, sine principper, sin ret til ligestilling. Ligheden med Audrey Hepburn er slående, som Monica står med sit høje hår, sine katteøjne og Oliver Goldsmith-solbrillerne placeret på den fine næsetip. Samtidig ydes rollen virkelig en skøn kompleksitet, når Magnason fornemt får formidlet den sårbarhed og usikkerhed, som de fleste mennesker nok bærer på, men som måske især mennesker med stort talent paradoksalt nok lider under. I en tankevækkende scene beskriver Monica selv følelsen af, at nogen snart vil opdage, at alt det vidunderlige i hendes liv slet ikke var ment at være til hende.


Copyright:
SF Film
Monica Z er instrueret af danske Per Fly, der har gjort et fornemt stykke arbejde, især netop med Magnasons altoverskyggende hovedrolle. Der er ikke en finger at sætte på værket plotmæssigt, hvor det følger alle reglerne for biografiske film, især dem om kunstnere, der på én og samme tid lider af mindreværdskomplekser og storhedsvanvid. Af denne grund bliver filmen naturligvis også en smule forudsigelig, som ting nu gør, når de skæres efter skabelon.
At Monica Z alligevel er så skøn, skyldes uforudsigeligheden i selve mennesket Zetterlund, der gang på gang overrasker. En kvinde, der ikke selv helt turde tro på, at hun var noget særligt, men som faktisk godt vidste det, sådan helt inden i. En pige, der higede efter applaus, fra sin far mere end fra nogen anden. En personlighed, der forstod at fejre sig selv og livet, nogle gange lidt for meget. Og sidst, men ikke mindst, en kvinde, der forstod at gøre en entré.
Således betaget og berørt indrømmer jeg gerne, uden skam eller ringeagtelse af filmen af den årsag, at der flere gange under visningen skete følgende: Jeg græd. Gud, hvor jeg græd. Og hurra for det – nu ved I jo, hvad det betyder.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Det tredje mord16/8
The Equalizer 216/8
Nancy16/8
The Spy Who Dumped Me16/8
The Meg9/8
Mission: Impossible - Fallout2/8
Hotel Artemis26/7
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Flere bio-anmeldelser
 
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
The Florida Project17/7
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri3/7
Black Panther2/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvad refererer navnet 'Mifune' til i Søren Kragh-Jacobsens Mifunes sidste sang?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google