CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Mig äger ingen

Produktionsland:
Sverige

Produktionsår:
2013

Manuskript:
Pia Gradvall

Producere:
Francy Suntinger

Fotograf:
Jonas Alarik

Klipper:
Kristofer Nordin

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Camera Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 3 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
12-09-14:
En du elsker
22-03-13:
Hypnotisøren
01-03-11:
Hævnen
31-10-05:
Inden frosten
05-09-05:
Dag og Nat
 


Mig ejer ingen

Anmeldt af:Nikolaj Kennov
Genre:Drama
Varighed:110 minutter
Instruktør:Kjell-Åke Andersson
 
Premieredato:10-04-2014
Medvirkende:Som:
Mikael PersbrandtHasse
Sandra AndreisSister Nina
Ida EngvollLisa
Tanja LorentzonKatja
Hanna AlströmGertrud

Når tømmermanden truer familien
 
Mig ejer ingen er et rørende portræt af arbejderklassens værdifald, inkarneret i den storspillende Mikael Persbrandts desillusionerede metalarbejder Hasse, hvis velmenende kærlighed til kommunisme og datteren Lisa, desværre ser sig druknet på bunden af en øldåse.


Copyright:
Camera Film
Filmen er fortalt igennem Lisa. Hun forguder sin far, der med sine robuste hånd kan kvase en tom øldåse og altid synes glad og fro, men dog ikke helt promillefri, når han returnerer fra arbejdet på det lokale metalvalseværk. Men lykken synes kort i det stockholmske 70'er-arbejderhjem, hvor Hasses tiltagende alkoholmisbrug begynder at påvirke familien og ikke mindst moderen, der pludselig forlader lejligheden med lovning om at hun snart kommer tilbage. Som tiden går vokser Hasse's misbrug sig mere omfattende og problematisk, hvilket sætter forholdet imellem far og datter på prøve. Trods sin kærlighed til Hasse, skammer hun sig over hans udtalte alkoholisme, men tvinger sig selv til ikke at give op - Lisa bliver ved med at kæmpe loyalt, for at redde sin far ud af alkoholens tåger.

Mig ejer ingen foregår i slutningen af 1970'erne, men det er ikke en karikeret orangerød version med ryatæpper, mørkebrunt skiffer og lavalamper vi møder, men snarere en subtil og underspillet skildring af en tid, der var præget af klassekamp og et anspændt politisk klima. Instruktør Kjell-Åke Andersson bruger sin hovedperson Hasse til at skildre klassekampens hensygnende idealer, alt imens han går i hundene, som følge af sin tiltagende drikfældighed og resignation over for de borgerliges indtog. Filmen præsenterer indirekte et sart og nuanceret indblik i et stykke skandinavienshistorie, hvor arbejdere stadig stemte til venstre for midten og kapitalismen var noget 'værre svineri'. Men historiens vingesus aldrig filmens overordnede fokus. Mig ejer ingen omhandler først og fremmest forholdet imellem far og datter, der inkarneres lydefrit i skuespillernes realistiske og troværdige samspil.


Copyright:
Camera Film
Mikael Persbrandt rammer perfekt den robuste og maskuline arbejderfar, der med promillen som anker i sin bundløse alkoholtrang, forsumper til en svagelig og opgivende skygge af sig selv. Persbrandt gør rollen til sin egen og veksler imponerende imellem hårdtslående og idealistisk arbejderoriginal og depraveret sut, der har alle de velmenende ideer om at slippe taget på flaskerne og drage til det kommunistiske paradis Cuba, men alligevel ikke evner det.
Datteren Lisa spilles af tre forskellige skuespillere, idet filmen udspiller sig over længere tid. Alle tre giver et nuanceret portræt af en datter, der stædigt forsøger at dække over sin fars alkoholmisbrug. Selvom Persbrandt i høj grad stjæler fokus, så gør instruktøren det som en fornem vinkling, at se Hasse afspejlet igennem henholdsvis det rene og naive barneblik, det senere skamfulde teenagerblik og det tilgivende voksenblik.

Den trevinklede struktur, gør kun skildringen af Hasse mere kompleks - barneversionen bemærker ikke at det kniber med madlavningen, de monstrøse bunker af tomme flasker eller det drukrelaterede opkast i køkkenvasken, men ser derimod kun sin far som en tryg favn at sove i. Omvendt forholder det sig da Lisa nærmer sig puberteten og pludselig bliver opmærksom på alle de mangler, der ellers aldrig har generet hende. Lisa formidles med stor ømhed og, mærker man, indlevelse i hvordan det må være pludselig at skulle agere voksen, når man stadig kun er et barn.
Mig ejer ingen er ikke nogen perfekt film. Den er undertiden plaget af nogle irriterende melodramatiske elementer, heriblandt et velskåret, men overbrugt soundtrack, der selvfølgelig lister sig indenom de allermest følelsesmættede scener, og den voksne Lisa får for lidt fylde til for alvor at trumfe igennem i en ellers stærk og rørende slutscene. Men Persbrandt som den ydmyge og karismatiske arbejderfar, der drikker sig halvt fordærvet til lyden af datterens nødråb, sammen med den lødige tidsskildring, gør Mig ejer ingen til én af de bedste socialrealistiske film om et far- og datterforhold i mands minde.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5
Skjold & Isabel24/5
Flere bio-anmeldelser
 
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken film er ikke baseret på et værk af Philip K. Dick?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google