Anmeldt af:Frederik Kyhn Bøge

László GyémántOther
Gyöngyvér BognárMother
Piroska MolnárGrandmother
Ulrich ThomsenOfficer
Ulrich MatthesFather

Ondskabens ulidelige lethed

Er Agota Kristof blot navnet på krimiforfatteren Agatha Christie, udtalt med lidt baltisk accent? Sådan tænkte i hvert fald den nulevende filosof, Slavoj Zizek, da han først hørte navnet på den nok så virkelige ungarske forfatter til bogen som er forlægget til dagens filmen, Det Store Stilehæfte. Men som Zizek også så rigtigt efterfølgende pointerede, er der langt mellem Christies forstadsuhygge og Kristofs eksistentielle angstindsigt, selvom de begge har ondskaben tæt på livet i deres respektive forfatterskab.

Miracle Film
Ondskab – på ungarsk
Elementet af ondskab kommer tæt ind på biografgængeren i instruktør János Szász filmatisering af sin landsmands roman. Her følger vi filmens hovedpersoner, to unavngivne tvillinger, i deres oplevelser under 2. verdenskrig. Deres far bliver sendt ud i krigen og deres mor må nødtvunget efterlade sine to sønner hos deres tyraniske bedstemoder. Hos hende og i området omkring hendes gård hvor tyske tropper opholder sig, erfarer de livets brutaliteter på nærmeste hold. Erfaringer som de to brødre tager til efterretning ved at fralægge sig al humanitet. Alle livets positive følelser, glæde, kærlighed og overbærenhed glemmes. Hos brødrene hersker der kun kaos – simpelthen for at undgå den smerte som krigen har bragt med sig.

Lidelsens momentum
I et moderne syn fremstår de to unavngivne tvillinger derfor som en dynamisk duo, med ødelæggelse og dårligdom som deres frommeste mål. De stjæler, svarer deres mormor igen og tæsker hinanden til de begge falder om. Netop denne del af filmens handling har sit forlæg i den franske filosof, Merleau-Pontys fænomenologiske teser. Uden at det skal blive for langhåret, opfattes de to drenges ordnede kaos som et produkt af de mennesker og oplevelser der omgiver dem. Flugten fra smerten er således ikke blot en forsvarsmekanisme, men et reelt livsvilkår. Der findes ingen anden måde at begå sig på for de to drenge i den krigsramte verden som er en barsk, men virkelig sandhed.

Miracle Film
Fra stilehæfte til lærred
Men alle disse pointer ses i lige så høj grad i filmens forlæg, bogen af samme navn. Så hvad er det egenligt der gør forskellen i transaktionen fra skrift til lærred? Szász har ladet tvillingernes fælles monolog være den gennemgående fortæller, som en voiceover, filmen igennem. Et fortællerpar der er taget direkte fra bogen og derved bliver der åbnet op for at Szász kan male sine billeder lige som det passer. Det gør han til bravour, både i det scenografiske arbejde hvor kostumevalget passer perfekt til sin periode. Dels også i de sporadiske sekvenser der akkompagnere oplæsningerne fra det stilehæfte som de to brødre får af deres far inden han drager i krig. Et tomt kanvas i begyndelsen, der igennem animerede sekvenser fyldes op af døde insekter, fuglefjer, makabre tegninger og drengenes eget blod og egne fortællinger. En formfuldendt kombination af det dystre og udtryksfulde.

Vi må glemme for at huske
Det Store Stilehæfte er ikke nogen nem film at komme igennem, med rette. Det er historien om en periode af menneskehedens tilværelse der er tabubelagt, men nødvendig at skildre i alle dens facetter. Historien fortalt igennem uskyldens øjne er med til at sætte ord på nogle af de glemte aspekter, men samtidig danne et større indtryk af Anden Verdenskrig. For at snakke om ondskab er ikke nogen nem sag, men med János Szász fortolkning af det boglige forlæg bliver vi måske klogere.

I Syrien21/6

Hvad tilbyder Michelle Meyrink at lave til Gabriel Jarret i Geniskolen?