Anmeldelsesdato:14-03-2014
Josh HutchersonPeeta Mellark
Liam HemsworthGale Hawthorne
Woody HarrelsonHaymitch Abernathy
Philip Seymour HoffmanPlutarch Heavensbee
Sam ClaflinFinnick Odair

Ild i gaden

Efter en mindre udskiftning i holdopstillingen med en ny instruktør, nye manuskriptforfattere og nogle skuespillere med slagkraft (stjernelækker casting af Jeffrey Wright, Amanda Plummer, Sam Clafin og især Jena Malone og Philip Seymour Hoffman) er anden del af Suzanne Collins’ young adult-trilogi "The Hunger Games" klar til at blive fortæret af hardcore-fans, tilløbere og det tilfældige publikum, og alle vil denne gang kunne gå tilfredse ud af biograferne. Catching Fire har nemlig med den nye gruppe folk foran og bag kameraet opnået den rigtige balance af patos, lede og spænding.

Fare for brand
I modsætning til Gary Ross’ alt for velpolerede og forræderisk blødsødne første kapitel er del 2 af "The Hunger Games" anderledes stemningsfuldt. Vi mærker langt tydeligere gruen og rædslerne, som folkene i de 12 distrikter udsættes for. Vores to unge vindere af de afskyelige lege, Katniss Everdeen og Peeta Mellark, er dog ikke færdige med at danse efter Præsident Snows pibe. Her et halvt år efter de akkurat overlevede kampen i arenaen, skal de på en pressetur rundt i Panem og vises frem. Katniss hader det selvfølgelig, men det er samtidig her hun opdager, at noget er ved at ske. Det er begyndt at lugte af oprør i gaderne.

Optimal spænding
Bogen "Catching Fire" har den sjove konstruktion, at den egentlig består af to dele: Den første omhandler sammenholdet mellem Katniss og Peeta på turen, hvor den kulde, der har ramt dem efter sejren, langsomt begynder at smelte, mens Collins opbygger universet – både de fysiske omgivelser og deres emotionelle rum – for dernæst at maksimere ondskaben med den ultimative straf: At sende dem tilbage mod endnu hårdere odds og uovervindelige modstandere. Filmens bagmænd har heldigvis formået at trylle den helt rigtige kombination af disse to miljøer frem ved at lægge vægten på opbygningen og udvidelsen af universet og figurerne og derefter at bruge anden del som filmens hektiske klimaks.

Hjernen og hjertet
Der er et vanvittigt velfungerende flow i fortællingens 146 minutter. De fleste af de fine detaljer fra bogen er bibeholdt, mens andre er ofret for helhedens skyld. Disse omskrivninger og udeladelser er dog udført vældig elegant og især den karismatiske gamemaker Plutarch Heavensbee vinder på det. Fra at være en lalleglad brik i spillet fremstår han pludselig kynisk, kalkulerende og altafgørende: Som en værdig modspiller til filmens pulserende hjerte, Katniss, der om nogen er en ufrivillig deltager i spillet.

Let underholdning
The Hunger Games: Catching Fire er ikke blot en fremragende filmatisering, tro mod ophavet og selve ånden af dette, den er ganske enkelt en bragende og farverig action-adventurefilm. Ikke af en høj kaliber, men charmerende og uforfalsket underholdning. Melodramaet svulmer mellem de fatale sammenstød og de krigeriske personligheder; og det er både gribende og hæsblæsende på en behagelig uforceret måde. Forfatterne Michael Arndt (Little Miss Sunshine, Toy Story 3) og Simon Beaufoy (Slumdog Millinaire, Laksefiskeri i Yemen) leverer en indbydende introduktion til en større verden, og Francis Lawrence pakker den ind i smukke billeder og fornuftige nedtonede valg. Vi får etableret trekantssituationen mellem Katniss, Peeta og Gale, skabt masser af interesse for de nye aktører og fastholdt publikum uden større manipulation i dette hjerteskærende sci-fi-eventyr om overlevelse i en grusom verden.

2-disk special edition-udgivelsen af Catching Fire er ganske interessant. De fem slettede scener er ikke synderligt ophidsende, men til filmen, man finder på disk 1, hører et fint kommentarspor af instruktør Francis Lawrence og producer Nina Jacobson. De fortæller stort og småt om forskellen mellem bogen og filmen og rigtig meget om optagelserne og tankerne bag filmatiseringen. De supplerer hinanden godt og er klart værd at bruge tiden på.

Disk 2 har så det klassiske bag kameraet-indslag, med den sjældne undtagelse at dette er i ni dele og varer til sammen næsten 2 timer og 20 minutter. 148 superfede minutter faktisk. Lige som filmen er det velproduceret og elegant struktureret, med bidrag fra de fleste af filmens folk: Producere, skuespillere, instruktør, fotograf og diverse tekniske troldmænd. Absolut must see!