Anmeldelsesdato:17-03-2014
Romain DurisColin
Audrey TautouChloé
Gad ElmalehChick
Omar SyNicolas

En film uden nuancer

Fransk film har gennem tiden leveret en kæmpe buket af film med stor visuel kræft og fortællemæssig brod. Det er desværre ikke tilfældet i fransk films "enfant terrible" Michel Gondrys seneste film En nuance af blå. Alene at skulle opsummere handlingen i denne stærkt forvirrende film er noget nær umulig. Den unge og kokette Colin (Romain Duris) møder den unge og charmerende Chlo√© (Audrey Tautou). De forelsker sig hovedkulds i hinanden og føres straks ud på et storladent og stormfuldt kærlighedseventyr. Deres eventyr er henlagt til Paris ikoniske bymidte, hvilken man aldrig kan blive træt af. Sidenhen bliver Chlo√© alvorlig syg, fordi der gror en åkande i hendes hjerte. For at betale den dyre behandling er Colin tvunget til at tage det ene absurde job efter det andet.

Fantasifuldt og farvestrålende
Michel Gondry har tidligere imponeret som instruktør og manuskriptforfatter til film som Human Nature, Evigt solskin i et pletfrit sind og The Sciene of Sleep. Der er mange slående lighedstræk mellem disse film og En nuance af blå. Filmen inviterer ligeledes tilskueren ind i et fantasifuldt og farvestrålende univers, hvor virkelighedens knæsatte love og regler vendes fuldstændig på hovedet. Her kan ben forlænges og håndled drejes alt i mens, der danses og nynnes til de svingende toner af Duke Ellington. Derudover flyver Colin og Chlo√© rundt i Paris i en hjemmebygget bil. Det er indimellem ganske fornøjeligt at følge de medvirkendes abekattestreger og spilopper, men i længden virker det alt for infantilt og overfladisk.

Klovnenummer
Den flotte og dekorative visuelle indpakning i En nuance af blå minder desværre alt for meget om en tam parfume-reklame. Desuden formår Gondry ikke at udnytte det unikke ensemble af Frankrigs største skuespillere. Karaktererne er simpelthen for karikerede og klicheagtige, og fungerer desuden kun som marionetter i Gondrys gakkede klovnenummer. Filmen trænger desværre aldrig ind bag karaktererne, og den springende handling reducerer blot filmen til en forvirrende og flimrende oplevelse. Det er nærliggende, at mistænke Gondry for blot at forsøge at dupere sit publikum med sit åbenlyse visuelle talent. Der skal dog mere til og derfor kan En nuance af blå bedst betegnes som en skuffende filmoplevelse. Filmen er kun en smule kær og til gengæld meget kedelig.

Der er intet ekstramateriale med på udgivelsen.

Hvad er navnet på den klassiske kinesiske filmgenre om ærefulde kampsports-riddere, hvorfra Ang Lee hentede inspiration til sin berømte Tiger på spring, drage i skjul??