Anmeldelsesdato:18-03-2014
Helle FagralidSigne
Ida DwingerElse
Kristian HalkenLaurits
Nicolas BroBirkemose
Helle HertzJohannes' mor

Det største tab

Der har altid været en vis fare forbundet med at bygge en historie på egne oplevelser. Enten kan det tangere til overlæsset drama eller overdreven føleri. Den danske læge og filminstruktør Nils Malmros har aldrig været bleg for at bygge sine film på levet og sanset liv. Gennem flere film har han bevist, at han er sjælens og følelsernes mesterkirurg. Hovedparten af Malmros’ film indeholder stærke reminiscenser fra hans eget liv og forgår i hjembyen Århus. Det er 40 år siden Malmros debuterede med Lars Ole 5.C. Sidenhen har han fremtryllet en håndfuld uforglemmelige film om ungdommens genvordigheder og voksenlivets vanskeligheder. Af samme grund er det altid en begivenhed, når han barsler med en ny film. Den seneste film er eftersigende Malmros’ mest personlige film til dato og har fået titlen Sorg og Glæde. Selvom navnene er ændret på karaktererne, er man ikke i tvivl om, at det er sider fra Malmros’ eget familiealbum, der vendes i filmen.

Instruktøren og skolelæren
Sorg og Glæde skildrer det unge par Johannes (Jakob Cedergren) og Signe (Helle Fragalid). Johannes er fremadstormende instruktør, mens hun er vellidt skolelærer. Rammen om fortællingen er et kontor, mens udgangspunktet er den mest tragiske begivenhed, man overhovedet kan tænke sig. Signe har i en psykose dræbt deres ni måneder gamle datter Maria ved at skære halsen over på hende. Efterfølgende oprulles de begivenheder, der går forud og som følger efter denne skæbnesvangre dag. Johannes og Signe har forinden mødt hinanden på en snusket bar og forelsket sig hovedkulds. De kommer fra vidt forskellige miljøer, hvilket deres indretning bærer tydeligt præg af. Lynhurtigt vikles de ind i hinanden og bliver sjælevenner og betroede. De er begge ambitiøse på hvert deres område. Dog er Johannes mere selvsikker, mens Signe er skrøbelig. De to følelsesmæssige modpoler skaber både nærhed og afstand i deres forhold. Specielt lider Signe af jalousi i forhold til de unge piger, som medvirker i Johannes’ film. Johannes opfordres endda til at flirte med pigerne for at skabe mere identifikation hos tilskueren. Der opstår aldrig et seksuelt forhold mellem Johannes og pigerne, selvom filmen antyder, at der er en fysisk tiltrækning mellem Johannes og Iben (Maja Dybboe) på et hotelværelse under filmfestivalen i Berlin. På det rent filmhistoriske plan er det yderst interessant, at få et indblik i optagelserne til de forskellige film, selvom flere scener ikke er nær så godt spillet som i de rigtige film.

Rammefortælling
Det er som bekendt vanskeligt at finde den rette måde at orkestrere en historie på. Den behøver ikke nødvendigvis at blive fortalt kronologisk. Livet består som bekendt af brudstykker, der kan sættes sammen i en vilkårlig rækkefølge og derved udgøre en fortælling. Rammen for historien i Sorg og Glæde er psykiateren Birkemoses (Nicolas Bro) kontor. Her sammenstykker Johannes gennem sit mundtlige vidnesbyrd de begivenheder, der går forud for den skæbnesvangre dag, hvor Signe skærer halsen over på deres datter. Samtidig udreder Birkemose, hvad der kommer til at ske med Signe i forhold til dom og behandling. Det er i den grad et stærkt og overbevisende valg og fortællegreb at lade Johannes rekonstruere begivenhederne fra deres første møde til deres sameksistens og sammenbruddet. De mange sener følger effektivt og glidningsløst som perler på en snor. Desuden udbedrer de følgende scener den alt for overrumplende prolog, der er filmens største akilleshæl. Det virker mildest talt umotiveret helt uden varsel at placere tilskueren midt i kølvandet på den tragiske begivenhed.

Detaljerigdom
Nils Malmros’ film er altid præget af en stærk fortælling og en smuk billedside. Det sidste kan Malmros takke fotograf Jan Weincke for. Gennem hele filmen skænker Weincke tilskueren den ene smukke billedtableau efter den anden. Hvert enkelt miljø i Sorg og Glæde er skildret med nidkær detaljerigdom, hvad enten det gælder de ophobende sagsmapper hos advokaten Eriksen (Søren Pilmark) eller de tykke bøger hos psykiateren Birkemose. Specielt de glimtende skarpe lysindfald i rummene og den fysiske placering af karaktererne vidner om stor visuel og kompositorisk sans. Det er let, at få associationer til en anden stor dansk instruktør – Carl Th. Dreyer. Modsat kan man kritisere filmen for overvejende at være optaget med statisk kamera, hvilket giver den et lidt gammeldags og teatralsk tilsnit. På det billedæstetiske plan er der tale om de små hentydningers kunst. Det gælder eksempelvis i scenen, hvor Johannes tømmer sutteflaskerne for mælk i håndvasken, som et billede på datterens død. Dertil er scenen, hvor Johannes stryger sin hånd nedover Ibens bryst en fin antydning på seksuelt begær.

Narcissisten
Sorg og Glæde indeholder desuden flere narcissistiske over- og undertoner. På det filmiske plan er der for meget fokus på Johannes og på det personlige plan er filmen tydeligvis et middel til at bearbejde Malmros’ eget væskende sår. I rollen som Signe ses Helle Fagralid. Bag det søde smil og det krøllede hår gemmer sig et martret sind. Hun er maniodepressiv og har tidligere været indlagt. Fagralid fremstiller med stor overbevisning en labil kvinde, der konstant svinger mellem overstadig eufori og afgrundsdyb depression. Specielt ansigtets mimik og stemmens fonetik er en kunst, som Fagralid mestrer til perfektion. Det er desværre en skam, at Malmros nedprioriterer hendes historie og karakter. Derimod er fokus rettet på Malmros’ alter ego Johannes, der spilles suverænt af Jacob Cedergren. Johannes er den unge mand, der har svært ved at vælge mellem kunsten og kærligheden. Filmen bliver hans projekt frem for familien, selvom han løbende og ihærdigt forsøger at kompensere for sit fysiske og følelsesmæssige fravær. Han er i den forstand narcissist uden at være forelsket i sit eget spejlbillede men nærmere i sit eget kunstværk. Filmens mest interessante konfliktpunkt er netop Johannes’ kunstneriske opstigning og Signes psykiske nedstigning.

Kærlighedens smerte
Nils Malmros er som bekendt stærkt inspireret af de franske nybølge instruktører fra 1960’erne. De slog til lyd for, at instruktøren skulle benytte kameraet ligesom forfatteren benytter pennen. Med andre ord skal instruktøren være den bærende kraft bag fortællingen. Der hersker ingen tvivl om, at filmmediet er Malmros’ hjertebarn, mens historien i Sorg og Glæde er hans smertensbarn. Malmros er utvivlsomt hovedkraften bag filmen, og det lykkedes langt hen ad vejen at formidle en historie om smertens åg og kærlighedens kår. Det er ingen tvivl om, at Malmros har haft de bedste intentioner med Sorg og Glæde. Dog skinner det igennem, at der er tale om et forløsningsprojekt – et effektivt middel til at opnå en forsinket katarsis efter de tragiske begivenheder. Den personlige historie og det brændende ønske om at formidle den står desværre til tider i vejen for den kunstneriske udførelse. Det lykkedes delvist at formidle en dybt personlig og tragisk historie. Filmen bærer dog præg af, at være mere optaget af Malmros’ egen synsvinkel frem for konens historie. Sorg og Glæde er stadig en meget bevægende og seværdig film, der cementerer Malmros som en stor auteur i dansk film.

Kun en trailer