Anmeldelsesdato:24-03-2014
Jonah HillJonah Hill
Seth RogenSeth Rogen
Jay BaruchelJay Baruchel
Danny McBrideDanny McBride
Craig RobinsonCraig Robinson

Selvoptaget undergang

Dommedagsfilm kommer i s rigelige mngder, at det kun er et ftal, der nr frem til en biograf. Normalt reserveres adgangen til dem, der har brugt budgettet p storslede effekter, men i dette tilflde er det ikke for billedsidens skyld, at man skal lse billet. I stedet er det et studie i charmerende selvoptagethed, der prger billedet, nr man flger Seth Rogen & Co. vende vrangen ud p deres egen selvglde og p én gang udstille sig selv og samtidig promovere deres lille selvudnvnte hold af Hollywoods komediekonger.

Det hele starter med, at Jay Baruchel ankommer til det Los Angeles, han angiveligt hader for at besge sin gamle buddy Seth Rogen fra dagene i Canada. De ryger tjald og spiller videospil og tér sig som de forvoksede teenagere, som vi har lrt at kende fra deres film. James Franco holder housewarming og meget mod den Hollywood-fobiske Jays nske tager de til festen, s Seth kan vise sin nye vennekreds frem fra Hollywoods populre inderkreds. Her er Jonah Hill, Danny McBride og Michael Cera blandt hovedpersonerne, Rihanna er bare en gst og Paul Rudd bor lidt lngere nede af vejen.

Der leges selvbevidst med slackerholdets nye status som Hollywoods stjerner og bde baggrund og forgrund flyder med metareferencer til dagens VIP-lister. Isr den altid kejtede og pne Michael Ceras version af sig selv er forrygende. Men Jorden gr under. Selvflgelig ikke lige i Francos hus, men omkring det forvandles Hollywood Hills til et flammeinferno, mens Los Angeles’ befolkning forsvinder enten til himmels i bl lyssjler eller den anden vej i store ildspyende huller.
Snart er festens mange deltagere reduceret til et lille hold, som hverken er get den ene eller den anden vej. De er blot fanget sammen med hinanden med stoffer, sprut og en enkelt Milky Way til deling. En konstellation prget af modvilje og intern splittelse, som ikke kan holde sammen lnge, nr den klige hflighed, der holder relationerne i spnd til daglig, erstattes af ddsangst og selviskhed. Og det er sammenbruddet i vennegruppen, der er filmens egentlige attraktion.

Rogen & Co. udstiller hver eneste eksisterende lille fordom om deres offentlige personligheder til perfektion. Jonah Hills opblste ego, der er eksploderet efter hans overraskende Oscar-nominering for Moneyball, James Francos levemandsattituder som den mest profilerede af gruppen og Danny McBrides uregerlige blle-image. Og i centrum for det – Seth Rogen og Jay Baruchels smuldrende venskab spndt ud mellem nye og gamle venskaber.

Samtidig med, at gruppen gr i spektakulr oplsning omkring en rkke scener, der emmer af at vre delvist improviseret p stedet, flges verdens undergang i mere genkendelige rammer, selv om Dommedagsmonstrene er en anelse mere sexfikseret end den traditionelle undergangsfortlling. Der er bde monsterfilm, eksorcismer, kannibalisme og lidt bibellre blandet i mikset – og en logrende cameo fra tidens hotte fyr Channing Tatum – og s p trods af selvudstillingen jo ogs en solid dosis narcissisme i et projekt, der med sindsro tager for givet, at vi p kanten af udslettelse har lyst til at flge netop disse seks umodne drengerves frd mod afgrunden. Det er ikke stor kunst – overhovedet – men p sin egen bvede facon en ikke uinteressant metafortlling om store egoer og sm mennesker.

Bonussektionen på blu-ray’en er jo nærmest en gavebod! Vi drukner i sjove featuretter, fraklip, slettede scener og lignende indslag. For ikke at tale om den oprindelige kortfilm Jay & Seth vs. The Apocalypse fra 2007, der naturligvis er fed at få med i pakken.

Evan Goldberg og Seth Rogen har lige ledes indtalt et kommentarspor, der holder den fjollede dog informative tone. Makkerparret svinger fint sammen og alligevel føler man sig aldrig uden for 'samtalen'. Og sådan er det hele vejen igennem det omfattende ekstramateriale. Det er tydeligvis lavet af filmnørder for filmnørder, men trods hele meta-laget med filmfolkenes interne bekendtskaber er det nemt at følge med de deres pjatterier – og dem er der næsten to timer af, og mindst lige så underholdende som selve filmen.

Standing Tall17/5
Charmøren17/5
Deadpool 216/5