Anmeldelsesdato:01-04-2014
Iben DornerIngelise Laursen
Bjarne HenriksenKarl Laursen
Kirsten LehfeldtElisabeth Laursen
Frederik Meldal NørgaardMogens Laursen
Claus Riis ØstergaardVagn Laursen

Til kamp for far, hest og fædreland

Efter Hvidsten-gruppens overvældende succes har Regner Grasten fundet en formel med stort potentiale. Vi vil se historier om danske (læs: jyske) helte, som går op mod omverdenens urimelige modstand og kæmper for alt, hvad vi har kært. Så nu er turen kommet til en dansk sportslegende, som er lige på nippet til at gå tabt i folkeerindringen. Tarok – Dannebrog på 4 ben og produktet af den familiedrevne Stald Kima i Skive.

Filmen har hitpotentiale, selv om det virker som en gevaldig overvurdering af historiens indhold at øge spilletiden fra de nådige halvanden time i selskab med Hvidsten-gruppen til fulde to timer og 15 minutter, for godt nok rummer fortællingen om mirakelføllet fra Skive og dets bedrifter på (ind- og ud)landets travbaner klare spændingskurver, men persongalleriet bag holder ikke til så nøje et studie. Det føles i hvert fald reduceret til en brysk staldejer, hans underkuede kone og den vattede søn, som ikke tør bryde med fadertyrannen på grund af en ed indgået i barneårene.

Uagtet hvor ægte og baseret på virkelige begivenheder det måtte være, så klinger historien om Jørn Laursen, der blev en af de mest succesrige kuske i dansk travhistorie, aldrig troværdigt, mens han mugger sig igennem den påtvungne trældom som ulønnet superstjerne i den despotiske fars favn. Store dele af filmen går med at prøve at få banket liv i persondramaet mellem far og søn, men hverken manuskript eller skuespillere kan løfte materialet til noget mindeværdigt.

Til gengæld rummer filmen nogle helt regulære kvaliteter i forhold til spændingsopbygningen i Taroks kamp mod al den unfair modstand, den møder. For selvfølgelig er hesten suveræn, mens københavnere, frøædere og andet skidtfolk gør deres værste for at forhindre dens succes. Der er tale om konfliktopbygning på Morten Korch-niveau (”Banken vil ikke forlænge kreditten – hovedkontoret i København har ringet”), aldrig subtilt og troværdigt, men primitivt og derfor effektivt. Det er landboidyl og familieværdier, så den nationale borgerlighed får tårer i øjenkrogen og Dannebrog stryger både til tops og over målstregen.

Tarok er ubehjælpsomt skruet sammen som drama, men som propagandafilm for det vestdanske og simpel portræt af en firbenet folkeforfører rummer Tarok-historien så enkle kvaliteter, at det er svært at ødelægge. Anne-Grethe Bjarup Riis’ film er derfor på sin egen bizarre måde ganske reel og oprigtig, og den vil udløse lokalpatriotiske jubelbrøl i biografer vest for Storebælt, når ’de fremmede’ får deres bekomst og kun ser halen af den elegante krikke - men som skildring af en plaget og kompleks familie drevet af ambitioner og indoktrineret familiefølelse får den aldrig luft under vingerne.

Der er vedlagt fire featuretter, Bag om Tarok 1-4, på omkring 9 minutter på dvd'en. De kunne lige så godt være lagt sammen, men under alle omstændigheder fungerer de udmærket. Rimelige saglige og med masser af klip fra optagelserne og de virkelige personer bag filmens figurer.
Det halve times interview med Ingelise og Jørn Laursen er derimod noget mere anstrengende. Tandløst og lettere hyggekvalmende.

Hvem er skurken i Disney-klassikeren Snehvide og de syv små dværge?