Anmeldelsesdato:31-03-2014
Reese WitherspoonJuniper
Tye SheridanEllis
Jacob LoflandNeckbone
Sam ShepardTom Blankenship
Ray McKinnonSenior

Livet i skoven og byen

Vildmarken har altid haft en uimodståelig tiltrækningskraft på drenge og mænd. Den er et dragende sted, hvor man let kan komme i kontakt med sig selv eller flygte fra storbyens påtrængende problemer. Det er nok ikke en tilfældighed, at Jeff Nichols har valgt at placere flere sekvenser i sin film Mud i et sumpet og ufremkommeligt område i de amerikanske sydstater – nærmere præcis Arkansas.
Kort fortalt møder de to eventyrlystne drenge Ellis (Tye Sheridan) og hans bedste ven Neckbone (Jacob Lofland), den mystiske mand Mud (Matthew McConaughey), der gemmer sig på en øde ø i Mississippifloden. Mud er en usoigneret outsider, men ligeledes en blændende historiefortæller, der let kan pirke hul på de to drenges indre fantasiverden. Hans fortid virker dog ligeså mudret og grumset som Mississippiflodens vand. Mud fortæller de mest ekstraordinære historier om, at han har slået en mand ihjel i Texas for at beskytte sit livs kærlighed og nu er eftersøgt af dusørjægere. Han påstår desuden, at han skal mødes og stikke af med sin elskede, Juniper (Reese Witherspoon), der venter på ham i byen.

FilmNation Entertainment
Coming-of-age
De to knægte er umiddelbart skeptiske men også nysgerrige og fatter derfor sympati for Mud. Ellis og Neckbone indvilliger i at hjælpe Mud. Først med at få bugseret en båd ned fra en trækrone og sidenhen med at blive genforenet med Juniper. Drengene aner hverken uråd eller fare men indser snart, at sandheden er farligere end de anede. Mud er en glimrende "coming-of-age"-film fra sydstaternes bankende hjertekammer. Det er en film, der har mange træk tilfælles med en af USAs litterære klassikere – Huckleberry Finn. Instruktøren Jeff Nichols bad da også de medvirkende om at læse bogen i forbindelse med forberedelserne til filmen. Ligesom Huckleberry Finn skildrer filmen en håndfuld karakterer, der står uden for eller på kanten af samfundet. Filmens scener udspiller sig henholdsvis i den døsige by og den lumpne natur. I naturen repræsenterer floden både en fare og et eventyr, mens byens parkeringspladser, hvor de unge mennesker mødes, repræsenterer et sted, hvor de kan slippe fra forældrenes snærende krav. Det er med andre ord en film om forsøget på at finde en vej i livet og forene denne med frihed og ansvar.

Det amerikanske bibelbælte
Overordnet set er Mud en ganske seværdig film, der giver et yderst interessant og en autentisk fremstilling af en skæv og fremmedartet verden. Det er specielt den præcise miljø- og karakterskildring, der imponerer. Modsat lider filmen under en lidt for konsekvensløs fremdrift. Der er flere scener, der ikke afvikles med tilstrækkelig effektivitet, og plottet lider indimellem skibbrud. Filmens største styrke er afgjort skuespillet. Samtlige medvirkende yder fremragende præstationer. Specielt Matthew McConaughey er perfekt i rollen som gavflab og gavtyv. Hans tykke accent og skødesløse attitude er en udelt glæde at overvære. Derudover bør Tye Sheridan og Jacob Lofland præstationer fremhæves. De rammer en perfekt tone af ungdommelig vildskab og vovemod. Desuden er både Sam Shepard og Michael Shannon overbevisende i deres biroller som eneboer og far. Herudover skal Adam Stones’ imponerede fotografering og David Wingoss’ akustiske musik hædres for at løfte filmen til en gedigen fortælling fra det amerikanske bibelbælte.

Den 16 minutter lange making of-featurette er overraskende interessant. Den får både dækket manuskriptforfatter og instruktør, Jeff Nichols, skuespillerne og lidt om indspilningen. Indslaget er dog lidt lavt, så skru godt op for volumen, og uden undertekster. Men bestemt værd at se!

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9