Anmeldelsesdato:08-04-2014
Julianne MooreMargaret White
Judy GreerMiss Desjardin
Gabriella WildeSue Snell
Portia DoubledayChris Hargensen
Alex RussellBilly Nolan

Here we go again

Nej, du læser ikke forkert. Carrie er dukket op i biograferne igen, ikke som en repremiere, men i sand Hollywoodånd som en genindspilning med nye ansigter og nye måder hvorpå den stakkels pige kan ydmyges. Det er da også i den grad apropos at bringe historien tilbage på banen i disse tider med fokus på mobning og cyberstalking. Så hurra for det. Og et mindre hurra til instruktør Kimberly Peirce som slipper nogenlunde hæderligt fra at fortælle præcis den samme historie som Brian De Palma gjorde for små 40 år siden. Denne gang er der selvfølgelig også taget højde for publikum anno 2013: Blodet flyder lidt tykkere og i større spande.

De forvirrede stakler
Frøken Peirce er da heller ikke helt ukendt med forvirrede unge drenge og piger. Hendes glimrende debutfilm, Boys Don't Cry, som bl.a. indbragte Hilary Swank en Oscar for sit portræt af transseksuelle Brandon Teena, etablerede hende hurtigt som en instruktør, der var værd at holde øje med. Hun formåede også med sin næste film, Stop-Loss at vise amerikanske soldaters grumme tvivl om at blive sendt tilbage i krig efter endt tjeneste på fintfølende og indlevende vis. Tiden vil da vise, hvorvidt Carrie vil blive et aktiv på hendes instruktørkonto eller blive betragtet som en mindre forseelse. Der er dog ingen tvivl om, at hun stadig er en talentfuld instruktør idet filmens nærved nøjagtige kopi af den originale version bliver peppet en anelse op af nogle interessante iscenesættelser og nytænkte tilgange til en meget klassisk gyserfortælling.

Den røde Hulk
Chloë Grace Moretz virker umiddelbart som et oplagt valg til at portrættere den skrøbeligt naive Carrie White, som lever under sin mors dybt religiøse åg. Hun har indenfor de sidste par år fået banket sit ansigt fast på de fleste opmærksomme biografgængeres nethinde i diverse roller bygget på hjerte, mod og flinthårde næver. Det er bestemt en fornøjelse at se hendes Carrie blive mere og mere rød i hovedet i takt med at mobningen eskalerer. Hendes high school-udgave af Hulken fungerer glimrende, men det er i hendes mere Bruce Banner-agtige udfoldelser, at det halter med troværdigheden. For Chlöe er bare en smule klodset og skabagtig, når hun skal spille sårbar og undertrykt og mangler desværre den membrantynde sensibilitet og ynde som Sissy Spacek havde i spandevis. Scenerne med moren virker for det meste, takket være den ukueligt stortroende Margaret White som spilles af ingen mindre end Julianne Moore, men der kastes intet nyt lys over det komplekse mor/datter forhold og end ikke Moore kan gøre Piper Laurie kunsten helt efter som overbeskyttende og altoverskyggende Moderfigur.

Pas på pigen. Hun bider fra sig!
Til gengæld er de rædsomme piger på skolen særdeles velcastet. Især Portia Doubleday i rollen som übersækken Chris og den ansvarlige for de mange grusomheder, der begås mod Carrie. Det er svært helt at tro på at en ganske almindelig skolepige besidder så meget had til en skolekammerat, at hun går til så ekstreme metoder for at ydmyge denne, men det er en præmis man må sluge for at filmen fungerer. Og gør man det, bliver man belønnet i sidste ende. Filmen fungerer i det store hele som en udmærket morallektie om mobning og dens konsekvenser. Har man dog set den originale udgave fra 1976, kan man sagtens springe denne version over, men befinder man sig i den skolepligtige alder, vil man gøre sig selv en tjeneste ved at blive bekendt med historien om og ikke mindst hvordan Carrie får sin hævn.

En cirka 20 minutter lang Kimberly Peirce-båren featurette, der går bag om den nye version, og en 2 minutter kort 'reklame' for filmen. Hver især fine at få med, mens sidstnævnte ville have været bedre med en tilhørende "sådan gjorde vi det"-bemærkning.
Ellers bare filmens trailer.