Instruktør:Clio Barnard

Premieredato:24-04-2014
Conner Chapman
Shaun Thomas
Sean Gilder

I nødens navn

Briterne har alle dage kunnet noget med den knaldhårde, uforsonlige realisme. De evner at formidle rå hverdagshistorier fortalt i øjenhøjde og med nerve og intensitet. Ken Loach er The Grand Old Man i gamet, mens unge Shane Meadows ligner en veloplagt arvtager. Og nu melder dokumentaristen Clio Barnard sig med en grum lille sag om fattige børns kamp for at skaffe lidt penge og anseelse.

Angel Films
Barnard tilføjer dog også en lyrisk åre til den hårdehistorie om Arbor, der en arbejderknægt med lidt for meget krudt i røven og lidt for lidt styr på det skarpt slebne tungebånd. Det er faktisk de færreste, der kan trænge ind under den hårdkogte facade, som trods hans unge alder er i fuld gang med at sende ham og hans helt nystartede livsbane direkte i de vanekriminelles rækker. Undtagelsen er den store og lidt lade nabodreng Swifty, hvis uendelige ro virker afdæmpende på Arbors maniske adfærd. De er bedstevenner og helt uadskillelige.

Økonomien og familiestrukturerne er i frit fald om ørerne på de to drenge, og de ser da også snart et større behov for at skaffe penge end at gå i skole, som bringer dem i armene på skrothandleren med det misvisende navn Kitten, der ikke er bleg for at lade et par knægte gøre det sure (og ulovlige) arbejde for sig. Først samler de almindelig metalaffald, som kan sælges på dets vægt alene, men snart bliver jagten sat ind på kabler, der rummer mere værdifulde metaller – og det viser sig at være en farlig kunst, da den slags ofte har endog rigtig store mængder strøm i sig.

Angel Films
Barnard skaber et næsten drømmende univers omkring vores to hovedpersoner og deres sociale deroute. I deres verden er venskabet centralt og legen hele drivkraften i en ellers ikke særlig attraktiv tilværelse. Det er bemærkelsesværdigt, hvordan Barnard balancerer den kontrast til perfektion i en fortælling, som til dels rækker ud mod en beslægtet film som Hushpuppy, men samtidig er fint forankret i klassisk køkkenvask-realisme af den ægte britiske støbning. Flere af hendes billeder skaber deres helt eget, lukkede og ofte meget fine rum omkring personerne, som holder den rå hverdag lidt på afstand, indtil drengens flirt med voksenverdenen tager overhånd og virkeligheden til sidst slår hårdt ned på overmodet.

The Selfish Giant er en stensikkert instrueret og meget velspillet lille perle fra et udpint Storbritannien, hvor ingen går fri af krisen, og hvor voksentilværelsen står klar til at gribe og udnytte selv helt små børn. Og så er den samtidig en unikt skildret historie om et venskab så stærkt og ubrydeligt, at det næsten tangerer et platonisk kærlighedsforhold. Der er i sandhed meget godt at hente fra Barnards film.

I Syrien21/6

Hvilken amerikansk skuespiller spiller hovedrollen i den film der vandt 'The Golden Swan' ved Copenhagen International Film Festival i 2003?