Varighed:117 minutter
Instruktør:Erik Poppe

Premieredato:01-05-2014
Nikolaj Coster-WaldauMarcus
Juliette BinocheRebecca

Kampen bag linsen

A Thousand Times Good Night åbner bragende stærkt. Vi er i et støvet, ørkenpræget miljø. En kvinde ligger i et hul i jorden. En primitiv begravelse, ser det ud til. Så rejser kvinden sig op. Fast i det unge blik og helt rolig i sin store alvor. Hun følges af en gruppe burkaklædte kvinder til et badehus, bliver vasket og klædt på. Måske et bryllup, når man at tænke, før vesten beklædt med sprængstoffer bliver spændt på hende. Dér åbner historien sig, dér forstår man hvorfor den vestlige kvinde med kameraet bliver ved med at fotografere hver eneste lille del af ritualet.

Filmbazar
Rebecca er en af verdens bedste krigsfotografer. Et virke, der fører hende i akut livsfare og helt ind i de snævreste cirkler af selvmordsgrupper i plagede mellemøstlige lande, i kampen for at dokumentere for resten af verden, hvad det er, der sker – og hvorfor nogen burde gribe ind. Det er denne kerne af forbitret trang til at råbe en indifferent verdensorden op, som er drivkraften for de bedste i hendes fag – og det er en kerne, der er faretruende tæt på at trække resten af hendes liv væk under benene på hende.

Scenen i Kabul endte med et brag og en hjemsendelse til familien i Dublin, hvor roen forsøger at indfinde sig hos den sandhedssøgende fotograf og den familie, som altid venter på det opkald alle frygter. De ved godt, at mor har et farligt arbejde, men de forstår ikke hendes drivkraft. Det munder ud i et højtideligt løfte fra Rebecca om, at karrieren lægges på hylden, men da en garanteret sikker fotoopgave i Kenya med selskab fra af den ældste datter pludselig kører af sporet, står Rebecca i valget mellem påtage sig rollen som ansvarligt familiemedlem – eller følge sit instinkt.

Filmbazar
Juliette Binoche leverer en storartet præstation som Rebecca. Splittet mellem en urkraft og det liv, som hendes valg har bragt hende – og på en og samme gang altid og aldrig i tvivl. Nikolaj Coster-Waldau har en god og fyldig birolle som ægtemanden, der ikke længere kan udholde tanken om, at hver afsked kan blive den sidste, men filmen er Binoches. Instruktøren Erik Poppe har selv virket som krigsfotograf, og man fornemmer hans behov for at skildre krigsfotografens dna, denne helt uegennyttige trang til at placere sig lige midt i frygtelige begivenheder for at dokumentere dem. Dette dna, der er helt uforenelig med et normalt liv og som kræver store ofre af alle omkring – men som stadig tjener et formål.

Poppe instruerer med god sans for stemningsbilleder. Filmens første kvarter i Kabul er noget nær magisk i sin stringente spændingsopbygning, men mange scener undervejs får præcis den rette tid til at folde sig ud. Dele af dialogen er mere ordinær, men det gør ikke så meget, for det er i billederne og ikke mindst spillet, at Rebeccas umulige kamp for at få enderne af hendes forskellige liv til at mødes udspiller sig.

Hvem af følgende skuespillere har stadig ikke lagt stemme til en tegnefilm?