Varighed:80 minutter
Instruktør:Stéphane Aubier
Vincent Patar
Benjamin Renner

Anmeldelsesdato:25-04-2014

Blandt mus og bjørne

Børnefilmklubben Rabalder Bio indleder sin anden sæson med endnu en europæisk charmetrold af en animationsfilm, som tilsyneladende helt ubesværet giver sine amerikanske kolleger i børnebio-genren baghjul. Ernest et Celestine er baseret på en populær børnebogsserie af Gabrielle Vincent (kendt i Danmark under titlen "Bjørn-Ulrik og Charlotte"), og historien fokuserer på det umage møde mellem musen Celestine og bjørnen Ernest.

Angel Films
Verden er enkelt konstrueret. Oppe på jordoverfladen bor bjørnene, hvor Ernest er en særlig enspændertype, som helst holder sig for sig selv og kun kommer ind til byen for at spille lidt musik. Under jorden – i et sindrigt konstrueret minisamfund lever musene – og de er bange for de ondskabsfulde bjørne. På børnehjemmet hvor Celestine vokser op holdes skrækscenariet hele tiden i frisk erindring, men Celestine har svært ved at tro, at bjørnene per definition skulle være ondt anlagt.

Musene kommer kun nødigt op på overfladen, men én ting er de særligt afhængige af – bjørneungers tænder, for de passer lige præcis til musenes livsnødvendige fortænder – og da Celestine bliver optaget på tandlægeskolen – musesamfundets fineste job – må hun op i bjørneverdenen efter et eksemplar. Alt går galt – og pludselig befinder hun sig sammen med Ernest; et umage makkerpar på flugt fra begge deres verdener, som har svært ved at acceptere, at en mus og en bjørn kan sameksistere fredeligt.

Angel Films
Ernest & Celestine fortæller i sine sarte og delikate akvarelanimationer en historie om tolerance og nysgerrighed. En vigtig historie til en verden, hvor det anderledes stadig kan være frygtindgydende og helst undgås – og hvor det af og til er nødvendigt, at en modig mus hopper over hegnet og undersøger, hvad der gemmer sig på den anden side. Det er en originalhistorie sat i Vincents univers, men levendegjort i sit eget tonefald af hele tre instruktører.

De stod også bag det anarkistiske stop-motion film Cowboy, indianer, hest, hvor alle regler var smidt overbord, og deres frit flyvende indfald sætter også her ekstra kulør på fortællingen. Animationsfilm med visuel legesyge, forståelse for filmsprogets fabulerende muligheder og en sund morale på hjerte som kan leveres uden at blive oversimplificeret er ikke hverdag i børnepublikummets repertoire, og Ernest & Celestine bør være en prioritet for de forældre, der gerne vil give deres børn lidt mere alsidig filmkost.

Det er desværre ikke muligt at se filmen med original tale, da det kun er den danske version der ligger på dvd'en.
Ekstramaterialet er blot to trailers fra andre af Angels Rabalder Bio-serie.

Fædre og sønner6/6