Anmeldelsesdato:02-05-2014
Hadewych MinisMarina
Jeroen PercevalRichard
Alex van WarmerdamLudwig
Tom DewispelaerePascal
Sara HjortStine

Hulemanden

Hollandsk film lber sjldent med de store internationale filmpriser. De har ellers en rkke interessante instruktrer inden for bde dokumentar og spillefilm. Èn af dem er den 50 rige Alex van Warmerdam, der har instrueret 8 film. Desvrre har ingen haft premiere i Danmark. Det rdes der nu bod p med den kulsorte Borgman, der var med i konkurrencen om Den Gyldne Palme i 2013. Det er umiddelbart kun sproget, der afslrer, at det er en hollandsk film. I filmen er der nemlig hverken trsko, tulipaner, vindmller eller andre stereotype genstande, som man fluks forbinder med hollandsk kultur. Tvrtimod kunne filmen sagtens foreg i et hvilket som helst nordeuropisk land, hvor strmlinet design og stigende depressionskurver er kulturelle markrer. Det er faktisk et gennemfrt designet hus, der udgr hovedkulissen i Borgman. Husets interir giver desuden strke mindelser om David Lynchs filmunivers. Det er tydeligt, at Alex van Warmerdam er strkt inspireret af denne visionre amerikanske instruktr. Desuden kommer man til at tnke p forfatteren Samuel Beckett og filminstruktren Luis Buñuel, nr man ser filmen

Angel Films
Underjordisk hule
Det mest slende trk ved Borgman er den totale mangel p en konsistent handling. Kort fortalt sger Camiel Borgman tilflugt hos en pn familie i en hollandsk forstad. Forinden har han boet i en underjordisk hule, men er blevet jaget p flugt af tre bevbnede mnd. Borgman ringer p familiens dr og er efterflgende meget indsmigrende. Han bliver derfor slet i jorden af manden i huset. Konen fatter senere sympati for Borgman og indlogerer ham i et lille udhus i familiens baghave. Derefter udvikler filmen sig til et absurd og grufuldt drama, hvor familien terroriseres af Borgmans kumpaner, og hvor adskillige mennesker ender deres dage p bunden af en s med hovedet begravet i en spand cement. Til forskel fra Michael Hanekes Funny Games er filmen dog mere subtil og ikke s direkte i dens magtanvendelse.

Dysfunktionalitet og depression
Borgman har en yderst strk rollebestning. I rollen som Borgman ses Jan Bijvoet. Han er noget nr perfekt som den forpjuskede og udspekulerede vildmand med det benede ansigt og dybtliggende jne. Han er dog ikke en rendyrket ond karakter og fr da ogs tid til at divertere med godnatlsning. Den patriarkalske familiefar Richard spilles af Jeroen Perceval. Han yder en blndende prstation som en karrierefikseret, voldelig og dominerende mand. Desuden er Hadewych Minis fremragende som moren Marina, der kmper for at holde sammen p familien, alt imens hun djer med en solid midtvejskrise og undertrykte seksuelle frustrationer. Danske Sara Hjort leverer desuden en god prstation som familiens barnepige. Ensemblet af skuespillere er en af grundende til, at Borgman bliver en vellykket film om dysfunktionalitet og depression i forstaden.

Angel Films
Tynd fernis
Det er oplagt at sprge, hvad instruktren Alex van Warmerdam nsker at sige med sin film? Er filmen en snderlemmende kritik af borgerskabet eller af samfundet som helhed? Og hvem er egentlig Borgman? Det er sprgsml, som man ikke umiddelbart fr svar p, men som derimod str hen i det uvisse. Der ingen tvivl om, at filmen er bde kryptisk og rebusagtig. Dertil er der noget meget barokt og teatralsk over den. Den kunne faktisk fungere vldig godt p en teaterscene med dens lukkede scenerum og skarpt optegnede karakterer. Borgman handler mest af alt om de dyriske drifter, der lurer og rumsterer under den tynde fernis, som vi har valgt at kalde civilisation. Mske er Borgman netop billedet p den fremmede, der prikker i fernissen, og som vi ikke bare kan parkere i et udhus, men som vi er tvunget til at lukke inden for hjemmets trygge vgge. Dm selv.

Tre trailers er det eneste ekstra p dvd-udgivelsen.

Hvem instruerede den originale version af filmen Psycho?