Anmeldelsesdato:29-04-2014
Steve CooganMartin Sixsmith
Michelle FairleySally Mitchell
Mare WinninghamMary
Peter HermannPete Olsson
Sean MahonMichael

Rejsen efter den forsvundne søn

Et medrivende feel-good-drama om en aldrende kvindes stædige forsøg på at finde frem til den søn, hun fik frataget sig for 50 år tilbage, men aldrig siden har sluppet i sine tanker. Filmen, der både er forventeligt bevægende og befriende humoristisk, er baseret på Martin Sixsmiths bog, "The Lost Child of Philomena Lee", som er inspireret af virkelige begivenheder. De to hovedroller, Judi Dench og Steve Coogan, (hvoraf sidstnævnte også fungerer som producer og co-writer på filmen), spiller begge rørende troværdigt og respektfuldt overfor de mennesker, de portrætterer.

1950’ernes katolske samfund var ikke en dans på røde roser – især ikke hvis man var en helt ung pige, der var gravid udenfor ægteskab. Det lærer Philomena på den hårde måde, for da netop dette bliver hendes skæbne, slår familien hånden af hende og sender hende til et kloster i Roscrea, Irland, hvor hun sammen med andre "faldne" kvinder (nærmere piger), må arbejde hårdt i vaskeriet og kun får lov at se sin lille søn, Anthony, en time dagligt. Da drengen er tre år gammel, kommer der pludselig et velhavende amerikansk ægtepar og henter både ham og et af de andre børn, og det viser sig, at nonnerne har solgt ham som adoptionsbarn. De næste halvtreds år bruger Philomena på at fundere over, hvad der mon skete med sønnen, og da hun ved et tilfælde får kontakt til den tidligere journalist, og netop fyrede kommunikationschef for Tony Blairs regering, Martin Sixsmith, bliver han opsat på at fortælle hendes historie og arrangerer derfor en rejse til USA for dem begge.

Philomena, der er tidligere sygeplejerske fra arbejderklassen, er på trods af sine dårlige erfaringer med klosteret, stadig troende katolik og går frem for alt op i at værdsætte livets små glæder og opføre sig ordentligt overfor andre mennesker. Martin er derimod højtuddannet akademiker fra middelklassen, der til at starte med mest af alt har hån til overs for disse "menneskelige skæbnefortællinger", som han kalder dem, og som er blevet så luksusforvænt, at han har svært ved at sætte pris på noget som helst længere. Derfor er det også et komisk og noget umage makkerpar, der sammen tager turen rundt i USA for at finde frem til Philomenas forsvundne søn, hvor de lærer hinanden at se tingene fra forskellige vinkler.

Skuespillet er fremragende og utroligt medtagende, og især den legendariske Oscar-vindende Judi Dench falder fuldstændigt naturligt ind i rollen som den taknemmelige irske dame, der, i modsætning til den hurtige Martin, har taktfølelse overfor andre mennesker og nægter at bruge livet på at bære nag over fortiden. Hele mor-søn-problematikken vil de fleste kunne relatere til, og man skal vel nærmest have et hjerte af sten for ikke at blive rørt, da den unge pige ser den lille dreng blive kørt væk i den amerikanske bil, uden så meget som at få lov til at sige farvel til ham. At det er en virkelig historie, gør bestemt ikke situationen mindre ubehagelig eller medrivende.

Udover at det er sjovt, er det også interessant at se kontrasten mellem de to så forskellige mennesker, hvordan de supplerer hinanden med deres livsstil og menneskesyn, og hvordan det er den overlegne Martin, der i virkeligheden lærer mest af Philomena. Det er en relevant og tiltrængt pointe i forhold til nutidens uddannelsesræs og tendensen til at måle succes i karriere og økonomi, men til gengæld overse vigtigheden af de menneskelige værdier, som Philomena er langt klogere på end Martin. Det får han da til sidst også øjnene op for, efter at have moret sig over hendes hang til kærlighedsromaner og amerikanske komediefilm.
Philomena rummer både tragedie og komedie, og er et menneskeligt drama, som appellerer til de fleste. Filmen har netop vundet prisen for bedste manuskript ved filmfestivalen i Venedig, og det er der god grund til.

3 trailers og en fin, 25 minutter lang featurette er bonusmaterialet på blu-ray’en, der også byder på et spændende kommentarspor.
Her forklarer skuespiller, producer og forfatter Steve Coogan og hans medforfatter Jeff Pope livligt om filmens tilblivelse, inklusive uddybninger om virkelighedens personer. Der bliver venskabeligt også stukket lidt til Frears og falder ros af til Dench. Altså imens tonen er hyggelig, får vi bunker af informationer på samme tid. Fornem bonus.

The Square23/11

Hvad står der på Val Kilmers t-shirt i hans præsentationsscene i Geniskolen (85)?