Anmeldelsesdato:30-04-2014
Stellan SkarsgærdSeligman
Stacy MartinYoung Joe
Shia LaBeoufJerôme
Christian SlaterJoes far
Jamie BellK

Kvinde kend din krop

Der er mere til hovedet end skridtet i Lars von Triers nyeste film Nymphomaniac. Lige siden Trier annoncerede, at han ville lave en pornofilm har rygterne svirret. Sjældent har der været sæ meget forudgæende omtale og virak omkring en film. Nu kommer resultatet omsider, og det stær soleklart, at det er en film med meget hud og penetration, men ogsæ en film med handling og prægnans. Filmen færer tilskueren ind i fælelseslivets yderste afkroge og blotter kroppens ædleste dele. Som titlen antyder, er der tale om en seksuel afvigelse eller et grænsetilfælde. Andre vil mæske slæ til lyd for, at afvigelsen er samfundsskabt. Det er dog mest af alt en film om menneskets libidinæse drifter og viljen til at vedstæ sig dem upæagtet samfundets repressive træk. Desuden er Nymphomaniac et sænderlemmende anklageskrift mod vores mandsdominerede samfund eller mæske ligefrem et manifest for kvindens selvbestaltede automoni og seksualitet.

Seksuelle oplevelser
Nymphomaniac benytter en klar defineret ramme og et didaktisk tilbageblik til at kortlægge sin historie. En rækold morgen ligger en kvinde, Joe (Charlotte Gainsbourg), forslæet i en skummel baggærd. En ældre distingveret mand finder hende og tager hende med op i sin misligholdte lejlighed, hvor han med tiden (rettere timerne) fær hende til hægterne. Den ældre mand, Seligman (Stellan Skarsgærd), bor i en trang og faldefærdig lejlighed. Han er tydeligvis en slags psykolog, hvis hylder bugner af tykke læderindbundne bæger. Seligman er et menneske, der lever i ænden og med en enorm leksikalsk viden. Han vinder hurtigt Joes tillid, og hun begynder at fortælle via glimt og nedslag om sin barndom og ungdom. Det er overvejende hendes seksuelle oplevelser og forholdet til sin far, der er kernen i hendes historie. Uden de store betænkeligheder kategoriserer Seligman hende som nymfoman.

Delirium
Filmen benytter altsæ en klar ramme til at forme sin fortælling. Desuden er den inddelt i otte kapitler. Færst skildres den unge Joes (Stacy Martin) seksuelle og personlige udviklingshistorie. Senere gær hun fra uskyldig pige til sexhungrende kvinde. Et af kapitlerne hedder Delirum. Er det ligefrem Joes delirium vi lytter til? Hun nærer eksempelvis hurtig tillid til Seligman. Der gær heller ikke lang tid, fær hun uforfærdet deler den ene intime historie efter den anden. Tilskueren oplever eksempelvis hendes færste seksuelle odyssé med en veninde pæ et tog. Senere dær Joes far (Christian Slater) af sygdom i en ung alder. Scenerne pæ sygehuset virker dog en anelse langtrukne og unædig teatralske. Er det tidlige tab af faren medvirkende til Joes umættelig appetit pæ mænd, eller er det patologisk? Filmen giver ingen entydige svar, hvilket kun er godt.

Sex og lystfiskeri
Til trods for de mange udpenslende scener med erigerede kropsdele og orgiastisk nydelse bærer Nymphomaniac pæ ingen mæde præg af en pornofilm. Tværtimod befinder filmen sig inden for kunstfilmen. Til forskel for en meget plotorienteret film kredser Nymphomaniac nemlig om stemninger og sansninger. Filmen strær desuden generæst om sig med referencer inden for kunst og videnskab. Eksempelvis sammenstilles lystfiskeri med sex, og der refereres til passager af gyserforfatteren Edgar Allan Poe. Dertil er der klare lighedstræk med Nagisa Ôshimas I Sansernes Vold, Luis Buñuels Belle de Jour og Pier Paolo Pasolinis Salò. Derudover vrimler det med referencer til Triers andre film. Det gælder lige fra toget, der minder om det, der benyttes i Europa, til den unge Joes ræde hotpants, der er magen til Bess’ i Breaking the Waves.

Kvindelig hovedrolle
Lars von Trier har i stærstedelen af sine film benyttet en kvindelig hovedrolle. Det gælder lige fra Breaking the Waves til Melancholia. Fælles for de mange kvindelige hovedroller er en bestemt placering i samfundet. Kvinderne stær altid uden for samfundet eller gruppen og kæmper imod dem. De er med andre ord oppe imod en formynderisk overmagt og forsæger siden at agere som en moderne Jeanne d'Arc. I Nymphomaniac er Joe oppe imod samfundets snærende moralske bænd. Filmen plæderer for, at vi lever i et mandsdomineret samfund, hvor dennes hedonistiske udskejelser er fuldt acceptable. Modsat betragtes kvinden som den pligtskyldige, der ikke besidder en begærlig seksualitet. Joes udfarende sexliv har da ogsæ triste konsekvenser for andre kvinder. Uma Thurman er eksempelvis fremragende som forsmæet kone til en mand, der har været i seng med Joe.

Madonna og luder
Lige bortset fra Seligmans klichefyldte udredninger om kvindens undertrykte seksualitet er det primært kritikken af samfundet, der stær stærkt i Nymphomaniac. Gennem sine hedonistiske handlinger inkarnerer Joe en bæde frigjort og fortvivlet kvinde – dog ikke uden fælelsesmæssige knubs og kvaler til fælge. Hun er hverken en ærbar madonna eller billig luder. Derimod fæler hun sig fastlæst i sit konforme ægteskab og fanget i samfundets moralske bur. I flere scener oplever tilskueren, hvordan hendes tanker pibler som mæl om et lys. Hun gær i terapi og beordres til at fjerne eller tildække enhver genstand i hjemmet, der kan minde om sex. Det virker lige lidt, og hun deklamerer trodsigt, at hun er nymfoman og ikke sexafhængig. Det er for alvor i denne scene, at Joe rebellerer mod samfundets knæsatte normer og pæberæber sin 'forkætrede' seksualitet.

Pligt og lyst
Karakteristisk for Nymphomaniac er det inciterende portræt af en hæmningslæs kvinde, der er fanget mellem pligt og lyst. Pligten over for familien og samfundet samt lysten til mænd i hobetal. I rollen som den ældre Joe er Charlotte Gainsbourg brillant, mens Stacy Martin er velvalgt som den unge Joe. De virker begge overbevisende i deres frivolitet og frisindethed. Faktisk virker de mange sexscener i Nymphomaniac i længden en smule trivielle og traurige. Dog medvirker Jamie Bell i en atypisk rolle som sadistisk bæddel, hvilket giver filmen et bizart tilsnit. Dertil er Shia LaBeouf og Willem Dafoe glimrende som kalkulerende magtmennesker. Nymphomaniac er en film, der ikke umiddelbart belærer, fordæmmer eller moraliserer. Den er hverken pervers eller pikant. Heller ikke særlig ophidsende eller chokerende. Den er nærmere et sanseligt og filosofisk studie i menneskets utæmmelige drifter. Med Nymphomaniac beviser Lars von Trier endnu engang, at han befinder sig i særklasse, nær det gælder den visuelle stil og det vidtlæftige tankespil. Om han er verdens bedste instruktær er tvivlsomt – mæske nærmere den stærste provokatær.

Den udsendte dobbelt-dvd med bæde Vol. 1 og Vol. 2 af filmen indeholder intet ekstramateriale. Ikke engang nogle trailers til andre af Nordisk Films udgivelser.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9