Anmeldelsesdato:05-05-2014
Kristen WiigCheryl
Adam ScottTed Hendricks
Kathryn HahnOdessa Mitty
Shirley MacLaineEdna Mitty
Sean PennSean O'Connell

En grå mus finder sine farver

Walter Mitty er en helt almindelig mand. Passer pligtopfyldende sit job, sørger for sin mor og er bærer over med sin søster. Han er en god fyr, men han lever mere inde i sit hoved end i virkeligheden. Hans søster kalder det at han "stener ud". Walter Mitty, finder vi snart ud af, har opgivet mange drømme for at ende der, hvor er han nu. Alene i sin lille lejlighed, næsten isoleret i kælderen på sit job, men han har dog en kollega, der respekterer ham, og det er tydeligt fra start, at han har masser af potentiale til at blive et spændende menneske med et spændende liv. Han har bare brug for støtte, forståelse og et lille skub.

Fox Film
Den store udfordring
Walter Mitty arbejder på LIFE Magazine, men tidens vilkår har gjort at bladet fremover kun skal udkomme online og Mitty, der har ansvaret for de mange fotos der florerer i huset, skal naturligvis sørge for billedet til det sidste cover nogensinde. Den anerkendte fotograf Sean O'Connell (Sean Penn, der stort bare spiller sig selv) har som altid sendt sine negativer (han er old school) til Mitty; tilmed vedlagt en lille gave og hilsen til Walter med tak for indsatsen gennem deres mange års samarbejde, og skriver, at billede 25 er hans bedste billede nogensinde og selve kvintessensen af LIFE Magazine, og det er det billede der skal bruges til forsiden. Billede 25 er bare ikke med i æsken. Det er ingen steder at finde, og allerværst: Den nye chef er ikke så forstående. Det er den nye søde kollega Cheryl (en charmerende Kristen Wiig) i regnskabsafdelingen derimod. Hun startede for cirka en måned siden, men Walter har ikke haft mod til at tale med hende. Men hvis han skal finde den sky fotograf, der hverken har e-mail eller mobil, bliver han nødt til at spørge hende om hjælp.

Just do it
Walter Mitty har en imponerende livlig fantasi og hans stener-episoder er farverige små udbrud af kreativt overskud og humor. Hvilket også er gældende for filmen, der skiftevis eksploderer og mediterer omkring vores hovedperson, spillet af Ben Stiller, der ligeledes har instrueret filmen. Balancen og følsomheden i filmen rammer han smukt, for The Secret Life of Walter Mitty er både poetisk og strømlinet kommerciel. En usentimental udgave af Forrest Gump. I hjemlandet var der en kritiker, der kaldte den en lang udgave af en Nike-reklame, og er ikke helt forkert på den. Filmen prædiker i den grad at livet er noget man skal kaste sig ud i. Helhjertet. Men Stiller formår at forvandle Steve Conrad (The Weather Man, Jagten på lykke)s lettere rørstrømske manuskript til en enkel og ren fabel om at turde finde sig selv. Og med et ekstremt lækkert 60’er-inspireret look, vittige popkultur-referencer og fornemt udvalgte sange er adventure-komedie-dramaet en smagfuld lille perle.

Fox Film
Enkel elegance
Walter Mittys globetrottende færd for at finde Sean O'Connell og ultimativt sig selv resulterer i energiske dagdrømme-sekvenser og en række berusende billeder og fine små vignetter fra en mere barsk natur – Grønland, Island og Himalaya – alt imens Mitty forsøger at polere sin datingprofil, finde plads til sin mors klaver og redde sit job. Det er en skæv blanding patos og humor der er at finde i The Secret Life of Walter Mitty, men man skal være ekstremt bitter på livet, hvis ikke man kan finde noget at smile af i filmens små to timer. Og med dyrkelsen af den elegante, rene retro-stil, Stillers underspillede facon og et simpelt budskab om at sætte pris på skønhedens sky natur har manden bag Reality Bites og Tropic Thunder lavet sin bedste film. Helstøbt og ualmindelig velfungerende.

Med alle de mange forskellige små indslag på blu-ray’en til The Secret Life of Walter Mitty kommer man overordentligt bag kameraet op opdager snart at filmen, som ikke blev den store succes den klart fortjente, i det mindste er lavet af folk, der inderligt brændte for den.
De korte featuretter giver sammen med en håndfuld slettede scener af varieret relevans, et fint indtryk af hvordan filmen blev stykket sammen. God stemning præger ekstramaterialet, der endelig byder på en musikvideo med José Gonzales, der også optræder i en af featuretterne, og en lille bunke stillfotos fra Life Magazine, der har været brugt som referenceramme til filmen.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri11/1
Væbnet med ord & vinger11/1
Hjertestart4/1