Anmeldelsesdato:14-05-2014
Melonie DiazSophina
Octavia SpencerWanda
Kevin DurandOfficer Caruso
Chad Michael MurrayOfficer Ingram
Ahna O'ReillyKatie

Skyd p forbryderen

Hver eneste dag sker der dramatiske begivenheder. En god mde at bearbejde dem p er at omstte dem til fiktion. Derved fr man dem bde p afstand og delvist bearbejdet. Et godt eksempel p en film, der forholder sig lettere terapeutisk til virkelige begivenheder er den kun 26-rige Ryan Cooglers Fruitvale Station. Tilbage i 2009 blev den kun 22-rige Oscar Grant (Michael B. Jordan) skudt af en betjent p Fruitvale-stationen i Oakland Californien efter et klammeri i en togkupe. Filmen forholder sig til denne tragiske begivenhed, der sidenhen blev opfulgt af flere demonstrationer. Handlingsforlbet er forholdsvist kort og udspiller sig p en enkelt dag – nrmere prcis natten mellem den 31. december og den 1. januar. 2009. En p papiret festlig dag – dog vil skbnen det anderledes. Det er mest af alt en film om, hvor svrt det kan vre at lgge fortiden bag sig og starte p en frisk. Filmen fungerer desuden som en yderst kritisk kommentar til myndighederne i USA – srligt politiet. Fruitvale Station handler nemlig om grov magtovertrdelse og til en hvis grad racediskrimination.

Miracle Film
Grov tjenesteforsmmelse
Kort fortalt er Oscar Grant p det forkerte sted p det forkerte tidspunkt. Lidt det samme overgik Rodney King, der umotiveret blev gennembanket af betjente i Los Angeles den 3. Marts 1991. Episoden udlste massive protester. Her er der kommet en hel film ud af grov tjenesteforsmmelse. Og faktisk en ret god film. Oscar Grant fr bogstaveligt talt politiets brutale magt at fle, da han skydes ned af en betjent. Oscar har tidligere vret p kant med loven og desuden rusket tremmer. Den lidt brogede fortid er dog et afsluttet kapitel. Oscar er nemlig fast besluttet p at dedikere sin tid og krlighed til datteren Tatiana (Ariana Neal) og kresten Sophina (Melonie Diaz), som han ikke har vret helt rlig overfor p det seneste. Filmen flger deres rutineprgede hverdag, hvor konflikterne bestr i smsknderier og strabadserne ved at finde et nyt arbejde. Det er netop i de sm antydninger, at filmen viser sin store styrke. Det er faktisk lidt en overraskelse, at s ung en instruktr vlger en s moden lsning frem for at skeje ud i vold og knaldeffekter. Det er kun et godt tegn for den videre karriere.

Smforbryder og familiefar
Centralt i filmen str den purunge Oscar Grant. Han spilles med knusende sikkerhed af Michael B. Jordan, der brnder igennem som plaget smforbryder og pligtopfyldende familiefar. Oscar kmper dels med at komme p rette kurs efter et fngselsophold og dels med en drlig konomi. Kameraet flger ham p tt hold fra morgenstunden. Det virker aldrig trttende, da han er bde menneskelig, charmerende og sammensat. Han smsludrer med venner og familie og gr sig klar til den store aften. Undervejs oplever tilskueren, hvordan fortiden trnger sig p. Det er en fortid, der bde har hrdet ham, og givet ham synlige ar p sjlen. Det er specielt vekselvirkningen mellem den blakkede fortid og den problemfyldte nutid, der giver filmen en optimal dynamisk fremdrift. Specielt klippene tilbage i fortiden er udfrt med stor soberhed, og man fornemmer straks nogle af de lig, som Oscar har med i lasten.

Miracle Film
Virkelighedstro drama
Filmen opbygger utvivlsomt en strk identifikation og sympati for Oscar. Mske kan filmen kritiseres for at vre lidt for partisk og ikke stille sig mere kritisk overfor Oscar. Modsat virker han oprigtig i sine motiver og uskyldig i sin handlinger. I sidste ende er det svrt ikke at blive berrt af Oscars kranke skbne, der samtidig gr Fruitvale Station til et spndende bekendtskab. Filmen giver nemlig et frstehnds indblik i et betndt milj og en umiddelbar godhjertet karakter. P det fortllemssige plan holder filmen sig hele tiden p observerende afstand, hvilket giver den en et strkt prg af dokumentarisk realisme. Dog er den lidt for entydig i sin kritik af politiet. Der er ingen tvivl om, at politibetjenten, der skyder Oscar misbruger sin magt. Desvrre fr vi aldrig helt at vide, om han handler i ndvrge, eller om det er overlagt mord. Denne tvetydighed kan derfor sl tvivl om Oscars efterflgende helgenstatus. Uanset hvad kan det anbefales at se Fruitvale Station, hvis man psknner et meget virkelighedstro drama.

Fem trailers til andre af distributrens udgivelser og en rkke stillfotos udgr ekstramaterialet. Ikke overvldende.

The Square23/11

Hvilken svensker spiller over for Sidse Babett Knudsen i Se til venstre, der er en svensker?