Anmeldelsesdato:21-04-2014
Penélope CruzLaura
Cameron DiazMalkina
Javier BardemReiner
Brad PittWestray
Sam SpruellWireman

Smukt, men stinkende lig

Kombinationen af den amerikanske forfatter Cormac McCarthy og den britiske filminstrukt√łr Ridley Scott er v√¶ldig tiltr√¶kkende. F√łrstn√¶vnte mestrer de h√•rdkogte milj√łer og har en n√•desl√łs stil, mens sidstn√¶vntes visuelle begavelse altid h√łjner hans v√¶rker. Tillagt den imponerende rolleliste syner The Counselor af suver√¶nitet, men intet ved dette filmprojekt er hvad det ser ud til.

Fox Film
Vi har f√łrst og fremmest at g√łre med en s√¶rdeles kryptisk fortalt historie. Plottet er enkelt nok. En desperat mand (Michael Fassbender i dyre jakkes√¶t) indg√•r en handel p√• trods af flere advarsler (fra en farverig Javier Bardem og en lusket Brad Pitt), som naturligvis ogs√• g√•r galt. Hvorfor vi ved faktisk ikke, indtil vi har f√•et alle brikkerne p√• plads og det er faktisk f√łrst i slutscenen, at vi egentlig bliver klogere p√• filmen og indser, at puslespillet, vi har sammensat, forestiller et skakbr√¶t.

Det er ekstremt provokerende at overv√¶re The Counselor, som p√• overfladen er en brutal advarsel om kaste sig ud i foretagender man ikke kender. Det hele lugter af d√łd og √łdel√¶ggelse fra starten, og det lykkes fremragende filmen at kreere en ubehagelig stemning. Hvilket klart st√łttes af manuskriptets bizarre struktur og vores fine hold af skuespillere, der spiller med lukkede kort. P√• intet tidspunkt f√•r vi noget at vide om disse besynderlige figurer eller deres situationer, og alligevel fort√¶ller filmen os det vi skal vide. Hvis man alts√• ser og h√łrer ordentlig efter.

Det er nemlig ikke i det √łverste lag at filmen lever. Her er der kynisk og koldt blandt diamanter, designerm√łbler og dyre vaner ‚Äď ud over en dampende forf√łrende √•bningsscene mellem vores hovedperson, sagf√łreren og hans uskyldsrene udk√•rne (Pen√©lope Cruz) ‚Äď men graver man ned i de symbolske lag finder man pludselig noget andet. Blandt de l√¶kre stjerner i front byder The Counselor p√• en r√¶kke pudsige cameos fra blandt andet Bruno Ganz, Rosie Perez og John Leguizamo. Sidstn√¶vnte er central i en typisk scene for filmen. Her forklarer han tilstedev√¶relsen af et lig i en af fire oliet√łnder, hvor de tre √łvrige indeholder smuglernarko. Nej, der er egentlig ingen grund til at liget befinder sig lige netop der. Det er bare for sjov. Hvis ikke man kan have lidt sk√¶g i (narko)branchen, hvorfor s√• overhovedet v√¶re i den?

Fox Film
Ridley Scott og Cormac McCarthy m√• have haft det ufattelig sjovt undervejs i tilblivelsen af The Counselor, for mest af alt forlader man filmen med en f√łlelse af, at noget har taget r√łven p√• en. Der er tale om en for Hollywoods vedkommende ekstremt utilg√¶ngelig film, men samtidig er den et l√¶kkert portr√¶t af afstumpet menneskelig adf√¶rd. De fleste aspekter ved The Counselor fremst√•r kunstige, og den kr√¶ver en indsats at f√• noget ud af. Is√¶r Cameron Diaz‚Äô k√łlige Malkina har i USA f√•et kritik og blevet kaldt en robot, men det er jo netop pointen med hendes figur. Hun er rovdyret (bogstaveligt med gepard-tatoveringer og krom-lakeret negle) overfor en flok klovne, kaniner og cowboys, der tror de ved alt.
De fleste, der v√¶lger at give dramaet en chance vil sandsynligvis ikke kunne lide den, mens dem, der s√¶tter pris p√• filmiske s√¶rheder b√łr nok kunne slikke sig om munden, n√•r rulleteksterne begynder. Uinteressant kan man i hvert fald ikke kalde The Counselor.

Blu-ray'en udkommer med en ekstra disk. Disk 1 indeholder biografversionen af filmen samt tre korte scener, såkaldte Viral Pieces samt dens trailers og hele 10 tv-spots.
Disk 2 byder p√• den lidt 'sjovere' Extended Cut (2t 17m, alts√• 20 minutter l√¶ngere end bio-versionen) og et interessant slags kommentarspor med indbyggende featuretter. Hele herligheden varer over 216 minutter og har hr. Ridley Scott som turguide. Alle de sp√łrgsm√•l man kan have haft omkring filmen bliver stort set besvaret af Scott og/eller af featuretterne, og s√• kan det vel ikke blive meget bedre?