Pierre DeladonchampsFranck
Christophe PaouMichel
Patrick d'AssumçaoHenri
Jérôme ChappatteInspecteur Damroder
Mathieu VervischEric

Hændelser ved vand

Det er let at komme i sommerstemning, hvis man ser Alain Guiraudies Stranger by the Lake. Filmen vandt instruktørprisen i Cannes, og franske Cahiers du cinéma udnævnte den til årets bedste film. Handlingsmæssigt udspiller filmen sig langs en blikstille sø med en stenet strand. Her henslænger midaldrende mænd deres nøgne kroppe, mens solen brænder fra en skyklar himmel. Mændene fører enten platoniske samtaler om livets mening og gøremål eller hengiver sig til kødets lyster i buskene omkring søen; alt imens kan forbipasserende nyde synet af de sammenslyngede mandekroppe. Mændene har ingen tætte relationer, men er fremmede staturer i et billedsmukt natursceneri. Alt ånder tilsyneladende fred og idyl. Hovedpersonen Franck (Pierre Deladonchamps) overværer dog et mord ved drukning en sen aften, og en intens menneskejagt indledes. Samtidig indleder Franck et forhold til den mystiske Michel (Christophe Paou).

DFI
Dur til mol
Stranger by the Lake er ikke en film, der spiller på de store følelsesmæssige tangenter. Tværtimod bevæger handlingen sig konstant med lette anslag fra dur til mol. Det uventede mord fører filmen over i en urovækkende stemning, der har mange lighedstræk med film af Alfred Hitchcock og Claude Chabrol. Modsat disse mestre i spændingsgenren står Guiraudie ikke helt distancen. Selvom filmen lykkedes med underspillet suspense, så er handlingen lidt for træg. Visuelt er filmen flot og meget stramt komponeret. De rolige naturomgivelser fungerer som perfekt modvægt til de stundesløse og søgende karakterer. Modsat benytter filmen flere opstyltede elskovsscener, der virker som corny silhuetter. Det fungerer langt bedre, når karaktererne er i anspændt dialog eller i konflikt med sig selv.

Tvivl og meningsløshed
Til trods for det lettere spændingsfyldte plot i Stranger by the Lake, sidder man tilbage med en lidt tom fornemmelse i maven. En thriller der ikke overforbruger med virkemidlerne kan være udmærket, men i dette tilfælde er den nødtørftige fremdrift sammenlignet med sexdriften simpelthen for slatten. Flere scener virker decideret kedelige og langtrukne. På den anden side skal skuespillet roses. Både Pierre Deladonchamps som Franck og Christophe Paou som Michel er i særklasse. De formår ubesværet at kropsliggøre to mænd i truende livskrise. Tvivlen og meningsløsheden er tydeligvis ledemotiver i deres omflakkende og rastløse liv, og de uforpligtende samlejer og solbadningen, er det eneste middel til at udfylde denne tomhed. Stranger by the Lake er ikke en komplet skuffelse, men besidder flere fremragende scener, hvor dyrisk begær og voldsom frygt blotlægges.

Hvilket tre film har Sofia Coppola alle instrueret?