Michael Madsen [II]
Robert Redford
Margreth Olin
Wim Wenders

Premieredato:08-06-2014

De 6 vidundere

Den tyske forfatter Johann Wolfgang von Goethe har engang udtalt, at arkitektur er frossen musik. Det er en tanke, der er rimelig let at flge, hvis man beskuer visse bygninger, der med deres blgende former og kurver let kan forveksles med en storslet symfoni. I det ambitise dokumentarfilmsprojekt Cathedrals of Culture kan tilskueren f bevis for dette. Intet mindre end 6 verdenskendte instruktrer portrtterer igennem 3D-formatet bermte arkitektoniske bygningsvrker rundt om p kloden.
Den tyske instruktr Wim Wenders er hovedmanden bag filmen. Han har tidligere arbejdet med 3D i den fejende flotte dokumentarfilm Pina. Cathedrals of Culture kommer geografisk set vidt omkring. Lige fra Sankt Petersborg til Californien. Flles for filmene er deres klige distance til bygningerne. Der er intet forsg p tom dramatik eller undig iscenesttelse. Derimod skildrer filmen gennem et undersgende og poetisk filmsprog bygningernes indvirkning p mennesker og omvendt.

Udfoldelse og liv
De 6 bygninger som filmen portrtterer tller Berliner Philharmonien, Det Russiske Nationalbibliotek, Halden fngsel, Salk Instituttet, Operahuset i Oslo og Centre Pompidou. Der er med andre ord tale om uomgngelige arkitektoniske ikoner. Hver bygning er meget forskellig udformningsmssigt og deres funktioner liges. Alligevel har de det tilflles at udgre en ramme for menneskelig udfoldelse og liv. Bortset fra Det Russiske Nationalbibliotek er alle bygninger opfrt i det 20. rhundrede. Sidelbende med filmens udforskning og kortlgning af bygningerne sammenflettes deres historie og tilblivelse. Dette er et yderst sympatisk fortllegreb, da der derved bliver gjort opmrksom p bygningernes forbindelse til fortid, nutid og fremtid. Cathedrals of Culture benytter momentvis voice-over og interviewer vigtige personer, men det er det dvlende kameraarbejde, der srger for filmens sknsomme og selvbevidste formsprog.

Lang spadseretur
Cathedrals of Culture strste bedrift er dens konsekvente evne til at skabe en krystalklar bevidsthed om arkitektur, og hvordan bygninger i allerhjeste grad er med til at forme og prge det samfund og de mennesker, som omgs dem. Modsat er der enkelte passager i filmen, der virker en anelse overfldige. De seks instruktr bage filmen tller Wim Wenders, Michael Glawogger, Michael Madsen [II], Robert Redford, Margreth Olin og Karim Ainouz. I flleskab har de fremtryllet en moderne og betagende hymne om bygningers liv og tilblivelse. Min favorit blandt de seks film er Michael Madsens film om Halden fngslet, der ironisk nok skiller sig mest ud blandt de andre bygninger. I det hele taget tegner det kun godt, at Wenders og kompagni har bevist, at 3D formatet er kommet for at blive. Ikke nok med at Cathedrals of Culture som helhed fungerer som et glimrende lrestykke om arkitektur, s ansporer den ligeledes til en lang spadseretur i byen med henblik p at betragte bygninger med helt nye og friske jne.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9