CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Grace of Monaco

Produktionsland:
Frankrig, USA, Belgien, Italien

Produktionsår:
2014

Manuskript:
Arash Amel

Producere:
Arash Amel
Pierre-Ange Le Pogam

Fotograf:
Eric Gautier

Klipper:
Olivier Gajan

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Distributør:
Scanbox

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 4 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
24-06-11:
Rabbit Hole
07-04-09:
Australia
01-09-03:
The Hours
21-03-00:
Eyes Wide Shut
 


Grace of Monaco

Anmeldt af:Signe Mai Søsted
Genre:Drama, Romantik
Varighed:103 minutter
Instruktør:Olivier Dahan
 
Premieredato:22-05-2014
Medvirkende:Som:
Nicole KidmanGrace Kelly
Tim RothPrince Rainier III
Paz VegaMaria Callas
Milo VentimigliaRupert Allan
Parker PoseyMadge Tivey-Faucon
Derek JacobiCount Fernando D'Aillieres
Se komplet creditliste her

Så englene synger
 
Grace of Monaco er ikke så meget en omfattende biografisk film om hele mennesket Grace Kelly. Den er i højere grad et tidsbillede, et enkelt snapshot ud af en uendelig række (glans)billeder portrætterende livet som kongelig hustru og mor i verdens næstmindste land.


Copyright:
Scanbox
Dette tidsbillede omhandler mestendels året 1962. Et år, hvor Frankrig er i krig med Algeriet og derved i stadig større økonomiske vanskeligheder. Som følge heraf udser den franske præsident Charles de Gaulle sig fyrstedømmet Monaco som landets redningsplanke. Denne velhavernes legeplads skal ikke længere kunne lokke franske virksomheder til sig med lovning om en indkomstskat på lig nul – der skal procenter på banen. Og hvad mere er: Disse fremtidige indtjeninger skal alle gå til den franske statskasse. At Monacos hersker, Prins Rainier III, ikke ønsker at indvillige i disse krav, er nok ikke overraskende. At han på sæt og vis er villig til at gå komplet uforberedt i krig for sin uafhængighed og sin ret til sit lille land er til gengæld ret uforståeligt.

Politik fylder en stor del i Grace of Monaco. De konflikter, som magtens mænd ikke synes at kunne løse hverken på moderne (læs: med forhandlinger) eller gammeldags (læs: med vold) vis, bliver i stedet kvindens ansvar. Grace Kelly må både forsøge at skabe sig en identitet som en folkets prinsesse, at balancere forholdet mellem at være ægtefælle og forælder, at være regerende partner og ikke mindst at udviske sine egne tidligere drømme om en karriere på det store lærred.
Filmen er sat op omkring netop dette dilemma, der også optegnes allerede i indledningen: Vi ser selveste Mr. Hitchcock på royalt besøg i Europa med den ene mission at få sin smukke veninde til at medvirke i sin kommende film. Kernekonflikten bliver derved den noget så velkendte "karriere-eller-kærlighed", men i dette tilfælde naturligvis med ekstra pondus, fordi den udspilles i slotslige gemakker.


Copyright:
Scanbox
Grace of Monaco koncentrerer sig ganske meget om eventyret. Hvordan er det at få alt det, alle mennesker drømmer om? Hvad sker der, når man finder sig selv udleve et vaskeægte eventyr? Og hvornår er det på tide at træde ud fra siderne i bogen og kigge på sit liv som andet og mere end en romantisk idé, en fortryllende fortælling? Disse er alle interessante spørgsmål, som desværre aldrig helt besvares. Filmens billeder er så fine og polerede, så absolut smukt fotograferede og komponerede og stiliserede, at man kunne spejle sig i dem. Massevis af supernærbilleder og glamourøse shots af en smuk Grace Kelly i helfigur med balkjoler og diamantsmykker gør det svært at komme tæt på prinsessen, endsige tage hendes indre og ydre konflikter alvorligt. Instruktør Olivier Dahan har udtalt, at han og cheffotograf Eric Gautier søgte en filmfotografering i lighed med 1960’ernes amerikanske biografier; en detaljeret, men ren og elegant stil. Dette er lykkes til fulde for dem. Desværre er det også medvirkende til filmens fremmedgørende udtryk.
Værket er et indblik i en dag på solsiden. Ingen skygger finder vej, ingen sorte flader breder sig. Grace Kelly-figurens henrivende ansigt i Nicole Kidmans form hjemsøges aldrig af rander eller furer, ingen mørke rande eller rynkede bryn. Selv, når hun i en scene fjerner makeuppen efter aftenens fest, kan man ingen forskel se – det glatte dukkeansigt med porcelænshuden er stadig intakt. Ligeledes stilles hovedpersonens karakter aldrig til debat; hun er en engel, intet mindre. Et lille vink fra hende kan redde et nedslidt børnehospital, en simpel madkurv kan bryde brød med fjenden og en enkelt tale kan forhindre en krig.

Når man alligevel godt kan løse billet til Grace of Monaco, skyldes det, at filmen faktisk opnår det, den gerne vil, og derfor som sådan fremstår helstøbt på sin egen vis. Som tilskuer har jeg aldrig indtrykket af, at filmen prøver at være mere end en hyldest, en forherligelse af den royale gudinde, komplet med smukke arier på lydsiden og stjernestøv i kulissen. De problemstillinger, der stilles til skue, virker til blot at skulle sikre en vis dramaturgisk fremdrift, mens den egentlige fortælling er ganske ligetil: Fortællingen om eventyrprinsessen.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5
Skjold & Isabel24/5
Flere bio-anmeldelser
 
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Fra hvilken film stammer følgende citat:

”Nej, træk mig nu baglæns ind i fuglekassen!”
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google