Anmeldelsesdato:12-05-2014
Alexandra RoachJulz
Julie WaltersYvonne
Colm MeaneyRoland
Mackenzie CrookBraddon
Jemima RooperHydrangea

En ordinr fortlling om det enestende

Paul Potts er en overvgtig dreng, der hver dag lber lange hektiske kilometer i svedende skoleuniform, for at undslippe mdet med klassens hrde drenge. De fodrer den stakkels Paul med hnelige tilrb og bare nver. Paul har nemlig en drm, de frreste drenge i hans alder deler: Han vil vre operasanger.
One Chance er fortllingen om det musikalske fnomen Paul Potts lange vej til international succes. Imod alle odds vandt han talentshowet "Britain's Got Talent" og udgav i rene efter sin frste single "One Chance".
Hvad han mtte igennem fr det, er blevet til en film om en lang rejse med ryggen mod muren og hbet i hjertet.

Blikfang
James Corden (Gulliver's rejser, All or Nothing) er Paul Potts – og han gr det godt. Vi tror p hans galoperende sceneskrk, nr han med forsigtige skridt og rystende nerver trder ind p sin frste scene, i klovnekostume, p den lokale bar. Scenen sitrer af spnding og vi holder instinktivt med den stakkels Paul. Corden spiller rollen som ydmyg underdog med fintmmet ansigtsmimik og skiftende flsomme blikke. Sammenspillet med Alexandra Roach (Jernladyen) som kresten og senere konen Julz fungerer rigtig fint. Skuespillerparrets dialoger flyder livligt, og timingen i deres internt verbale drillerier sidder lige i skabet.

Karaktere skret i tykt pap
One Chance er klassisk dramaturgisk opbygget, med alle sine plotpunkter faldende efter berettermodellens spndingskurve. I samspil med den ordinre opbygning ses et karaktergalleri af ubarmhjertigt banale og stereotype figurer: Pauls bedste ven og kollega Braddon (spillet af Mackenzie Crook) har fet rollen social taber og ivrigt guidende mentor. Selvom hans eget privatliv er en pinagtig ruchebanetur af uholdbare affre og svingende arbejdsindsatser, ved han altid lige prcis hvad Paul skal stille op, nr livet banker p med sine mest koldblodige nver.
Pauls far (spillet af Colm Meaney) agerer modstandsdygtig antagonist i dgndrift. Han er dybt uenig med sin sns ''flyvske" vrdier, og bruger det meste af sin tid p at prdike om det trygge liv i minebranchens maskuline arbejdsliv, mileple fra Pauls stjernedrmme i showbizz. Her er ikke blot karakteren, men ogs det milj han reprsenterer fremstillet endimensionelt: Arbejdsklassen p fabrikkerne bestr af en gruppe hrnakkede mnd – som oftest ses siddende p laget af varevogne, med kulsveden dryppende ned af ansigterne – der ikke bekymrer sig om andet end mnedens lnseddel og flaskernes humle. Det er synd, at filmen aldrig kommer under overfladen p hverken milj eller karaktere, og det efterlader indlevelsen i filmens univers manglende.

Violinerne spiller – men alt for hjt
Pauls mde med krligheden, spiller en stor rolle i filmens plot. Julz og Paul er hinandens sjlevenner. Det er krlighed ved frste blik, og forholdet munder ud i et velfungerende gteskab. Pauls kamp for at opretholde Julz’ opmrksomhed og deres flles rejse gennem krlighedens veje, bliver en noget sukkersd affre. Deres frste afsked byder p en klassisk "kaplb om kretjet"-scene, hvor Paul, hidsigt vinkende, lber efter Julz’ rullende togvogn, i hb om aldrig at lade hende ude af syne. Julz dugger togruden til og sender et fingertegnet hjerte til den kamplbende Paul. Senere i filmen, lader en vred og beslutsom Julz (hun er ved at opgive Paul) fryse sine bevgelser p ben gade i altovertagende overgivelse til Pauls pludseligt opstede sknsang. Sangen er, en lyriks krlighedserklring i bedste opera stil p italiensk og med store armbevgelser, ren flde. Helt kvalmende romantisk bliver det dog frst under bryllupsnatten, hvor Paul med sin bevarede uskyld i hjertet, og nerverne uden p tjet, forsigtigt lfter kjolen af Julz, og hvisker hendes re af med sin usikkerhed om egne seksuelle evner.
One Chance er en vaske gte feel good-komedie: Et varmt, velspillet og momentvist morsomt portrt. Den fanger og underholder, men det p en desvrre gennemgende stereotyp og pladderromantisk mde.

Der er intet ekstramateriale med på udgivelsen.

Fædre og sønner6/6