Premieredato:28-05-2014
Tom SchillingNiko Fischer
Katharina Sch√ľttlerElli
Justus von Dohn√°nyiKarl Speckenbach
Ulrich NoethenWalter Fischer

Berlinsk spleen

Berlin har altid taget sig ypperligt ud som filmisk kulisse. De mange historiske bygninger sammenstillet med de endel√łse r√¶kker af tr√łstesl√łs socialt boligbyggeri fungerer som en s√¶rdeles dramatisk kulisse. T√¶nk bare p√• Wim Wenders Himlen over Berlin og Tom Tykwers Lola. Symbolsk set giver de forskelligartede bygninger et klart indtryk af en by, der er sp√¶ndt ud mellem fortid og nutid og med et stort og defilerende menneskehav. I Berlins nutidige og myldrende menneskehav befinder Niko (Tom Schilling) sig. Han er hovedkarakteren i Jan Ole Gersters spr√łde og stemningsfulde film Oh Boy, der stiller knivskarpt p√• ungdommelig r√•dvildhed og bristede illusioner. Filmen er ikke sp√¶kket med overgearet handling, men er langt mere en underspillet stemningsrapport fra Berlins brogede kvarterer og et n√¶nsomt portr√¶t af dens sk√¶ve karakterer. Oh Boy er desuden en film for folk med fork√¶rlighed for gode kaffeb√łnner og karsk samfundskritik.

Miracle Film
Friskbrygget kaffe
I korte tr√¶k og over kort tid (et d√łgn) skildrer Oh Boy den omstrejfende d√łgenigt Nikos f√¶rden i Berlin og dennes m√łde med en h√•ndfuld s√¶regne eksistenser. Niko er en temmelig ansvarsl√łs ung mand, hvis st√łrste gl√¶de i tilv√¶relsen er en god kop friskbrygget kaffe. Men da hans rige og entreprenante far afsk√¶rer ham fra den √łkonomisk st√łtte, der tidligere har v√¶ret hans usle levebr√łd, er Niko pludselig tvunget til at suge p√• labben. Samtidig skrider k√¶resten fra ham, og den dobbelte ulykke bliver efterf√łlgende krydret med en stor portion melankoli og modl√łshed. Niko bliver derfor n√łdt til at tage sit liv op til revision, men evner han monstro det?

Flydende og usynlig
Umiddelbart er der ikke meget frelse og mening at finde for Niko i det moderne Berlin, der har været skueplads for 2. verdenskrigs destruktion og den kolde krigs paranoia. Byen har siden undergået en drastisk forandring til moderne og pulserende metropol med en helt anden politisk dagsorden. Den dagsorden, der præger byen, er en smule mere selvisk og mindre kollektiv betonet. Dette kommer til udtryk i Oh Boy, hvor Niko fremstår som en perfekt prototype på en bestemt ungdomskultur, der er blevet mere fremherskende i vores moderne samfund, hvor strukturerne virker mere flydende og autoriteterne usynlige. Et samfund præget af materiel overflod og med udviskede livsprojekter, og hvor det enkelte individ på godt og ondt kan vælge på næsten alle hylder.

Miracle Film
Dag og nat
Den dramatiske konflikt mellem fortiden og nutiden udfoldes faktisk i en slutscene, hvor Niko m√łder en mand, de har overv√¶ret Krystalnatten og 2. verdenskrig. De to generationer er som dag og nat. Den √¶ldre mand kan tydeligt se tilv√¶relsens lys og mening, mens Niko befinder sig i et eksistentielt m√łrke. Niko driver bogstavelig talt form√•lsl√łst og fortabt rundt i Berlins gader. Der er endda et fransk begreb, der d√¶kker den sinds- og f√łlelsesm√¶ssige stemning, der pr√¶ger filmen ‚Äď spleen. Begrebet kan sammenstilles med den franske nyb√łlge i 1960‚Äôerne, hvor kunstnertyper hang ud p√• Paris‚Äô tage og grublede over livets absurditeter. Niko er besl√¶gtet med disse typer, men modsat disse har han ikke en klart defineret problematik at forholde sig til, hvilket g√łr hans karakter mere konturl√łs.

Mismod og kærlighed
Oh Boy er ikke kun et interessant studie i ungdomslivets eksistenskriser men ligeledes en visuel nydelse. Billedsiden er superbt gennemf√łrt, og det jazzede soundtrack giver filmen den helt rette tonalitet af kv√¶rulerende mismod og kuldsl√•et k√¶rlighed. Specielt den sorte-hvide billedside fungerer uovertruffen, og giver st√¶rke mindelser om nyklassikere som Frances Ha, Det hvide b√•nd og The Artist. Dertil er Tom Schilling brillant som hutlende hipster. Hvis man skulle kritisere filmen, er det mest p√• handlingsplanet. I enkelte scener falder dialogen simpelthen pladask til jorden, og i andre g√•r der lidt for meget handlingsm√¶ssig staccato i det. I det store hele er Oh Boy dog en vedkommende og veludf√łrt film om en generation, der k√¶mper med at finde en st√łrre mening i tilv√¶relsen. Desuden fungerer filmen som lettere bidsk og kritisk kommentar til ungdommens egocentri og eskapisme.

Hvorfor blev Arnold Schwarzenegger nødt til at nedtone sin træning under filmningen til Conan the Barbarian?