Anmeldt af:Nikolaj Kennov

Ulrich ThomsenJakob
Sonja RichterJohanna
Peter PlaugborgJohannas mand
Allan HydeJakob som ung
Emma Sehested H√łegJohanna som ung

Et mærkeligt mirakel!

Simon Staho er en s√¶r snegl i det danske filmlandskab. Engang en kunstnerisk ener, der med sine fort√¶ttede kammerspil turde svare p√• eksistens store sp√łrgsm√•l med pr√¶tenti√łse skuldervink til Bergman - nu, en m√¶rkv√¶rdig instrukt√łr, der bev√¶ger sig p√• gr√¶nsen til det pinlige med sine seneste produktioner, der synes at ville behage et mere kommercielt publikum. Ikke d√•rligt for en pengehungrende branche, men selvom Stahos kunstneriske tag p√• den brede, kommercielle pensel muligvis kunne tage sig interessant ud, blev satsningen overv√¶ldende d√•rligt. I stedet for at lave mislykkede musicals, s√•som sidste √•rs Magi i luften, der blev taget af plakaterne allerede efter 14 dage, eller denne kitschede Breaking the Waves-kopi, skulle han hellere holde fast i sit udgangspunkt, hvor magien ligger i kammerspillets akse og ikke i bl√¶rede, overflades√łgende favntag med genrefilmens konventioner. Det kan man lade andre om.

Miraklet skulle ligeledes have været en musical. Med den folkelige titel, En dans på roser, som lokkemad, skulle skuespillerne Peter Plaugborg, Sonja Richter og Ulrich Thomsen have sunget sig igennem dramaet om kærlighedens og troens tvivlsomheder og magt. Filmen blev oprindelig optaget (for to år siden) med disse sange, der siden blev klippet ud, og som en ulykkebringende gargoil kastede det oprindelige distributionsselskab Nordisk Film 'skabningen' væk til SF Film, der underligt nok fangede den...

Filmen foreg√•r i et lille puritansk landsbysamfund, hvor alle taler dansk til trods for det omkringliggende landskab umiskendelige ligheder med det skotske h√łjland. Vi er alts√• et sted lidt udenfor alting. I en fiktiv verden, hvor alt kan ske. Her sidder den engang s√• talentfulde danser Johanna (Sonja Richter) l√¶nket til sin k√łrestol og lever et lidenskabsl√łst liv med sin pr√¶stemand Erik (Peter Plaugborg) og s√łn, lige indtil hun st√•r ansigt til ansigt med sin gamle flamme og tidligere dansepartner Jakob (Ulrich Thomsen). Jacob er den eneste mand hun nogensinde har n√¶ret √¶gte k√¶rlighed til, og f√łlelserne blusser op p√• ny, men snart f√•r Erik f√¶rten af deres aff√¶re og Johanna tvinges til at v√¶lge imellem sin familie og manden hun altid har elsket mest.

Staho f√łles hjemmevant i filmens klassiske trekantsdrama, men Miraklet tynges undertiden af sk√¶mmende vidtl√łftighed, der n√¶res af pr√¶tenti√łse og klichepr√¶gede naturbilleder. Filmen ville muligvis have f√łltes mere helst√łbt, hvis sangene udfyldte det tomrum, de mange pr√¶tenti√łse naturbilleder ih√¶rdigt fors√łger at udfylde. Man m√¶rker s√• at sige, hvorn√•r skuespilleren skulle have brudt ud i jammersang og l√łftet trekantsdramaet op p√• musicalens melodramatiske vinger, der nu synes s√łnderskudt af billeder af mystisk natur og Aarvo P√§rt-symfonier.

Miraklet rimer p√• m√¶rkelig! Men er ikke helt uden potentiale, for pr√¶misser som k√¶rlighedens magt sat overfor troens forvildelse, fortr√¶ngte l√¶ngsler og dansen som healing, udledes fint og overbevisende igennem de tre hovedakt√łrer Richer, Plaugborg og Thomsen, der alle fors√łger at f√• Stahos h√łjstemte film til at flugte med virkeligheden. Is√¶r Plaugborg k√¶mper bravt med at f√• sin st√¶rkt troende pr√¶stefigur ud af karikaturens gevandter, og f√•r med sit maniske blik sparket lidt trov√¶rdighed ind i en film, der ellers holder sig til alt for lette l√łsninger - b√•de p√• handlings- og karakterniveau.

Der produceres alt for f√• danske film om troen, og tvetydigheden deri, og undertegnede er n√¶sten hver gang forventningsfuld og positiv til instrukt√łrer, der t√łr at kaste sig over h√łjere og mere almene emner end de vanlige k√łkkenvask-problemer. Men trods stor potentiale, forbliver Miraklet en film tynget af dens oprindelige musical-udspring, der med sit genrem√¶ssige ophav s√¶tter sig mellem to stole: Miraklet er og ligner en musical gravet op fra fordums tid, men hvor de udeblevne sange g√łr det til en skitse, der indgyder liges√• megen nysgerrighed som frygt for hvad Staho n√¶ste gang vil kaste sig over.

Hvem har ikke spillet vampyr?