Instruktør:Andrzej Wajda

Premieredato:12-06-2014
Robert WieckiewiczLech Walesa
Agnieszka GrochowskaDanuta Walesa
Maria Rosaria OmmagioOriana Fallaci

Den elektriske præsident

Det er tilsyneladende ikke alderen, der holder flere instruktører tilbage fra at bidrage til filmhistorien. På den seneste Cannes festival i 2014 dominerede aldrende koryfæer som Mike Leigh, Ken Loach, David Cronenberg og Jean-Luc Godard. En anden instruktør med samme kunstneriske spændvidde, der ligeledes burde tælles med, er den polske mesterinstruktør Andrzej Wajda. Med sine intet mindre end 88 år er han stadig aktivt udøvende. Det er vel kun overgået af den nu 105-årige portugisiske instruktør Manoel de Olivera. Nu skal denne anmeldelse ikke fortabe sig i mænd og deres respektive alder. Derimod handler den om Andrzej Wajdas seneste film Walesa - håbets mand. Ikke overraskende dækker filmens titel over den herostratisk berømte elektriker, fagforeningsmand og senere præsident Lech Walesa. Wajda er utvivlsomt den helt rette til at forevige Walesas liv. Han er polak, har kæmpet side og side med Walesa, berørt den biografiske genre med film som Katyn og ikke mindst instrueret mange mesterværker som Aske og Diamanter, Jernmanden og Marmormanden.

Camera Film
Fast og flydende
Rammen for filmen er Lech Walesas undselige lejlighed i det vindblæste Gdansk. Her har den italienske stjernejournalist Oriana Fallaci (Maria Rosaria Ommagio) sat Walesa stævne. Hun fremstår som en sofistikeret og skarp interviewer med knaldrød neglelak og falkeblik. Derimod er Walesa hendes modpol både i sin korpulente fremtoning og bramfrie facon. Det umage par finder dog alligevel sympati for hinanden. Filmen opruller derefter Walesas snørklede vej til den øverste politiske tinde som landets præsident fra 1990-1995. Den faste ramme er et glimrende fortællegreb, fordi det for en stund lader tilskueren trække vejret efter de mange dramatiske kapitler i Walesas liv. Samtidig giver det mulighed for Walesa at komme med justeringer og efterrationaliseringer, hvilket blot minder tilskueren om, at erindringen ikke er en fast men nærmere en flydende størrelse.

Arbejdsvilkår og formynderi
Det er langt fra den snorlige vej til magten, der kendetegner Walesa liv og karriere. Tværtimod blev den politiske vækkelse indledt i forbindelse med arbejdet som elektriker på havnen i Gdansk. Her var Walesa vidne til ringe arbejdsvilkår og ubegrundet formynderi. Walesa kommer sidenhen til at stå i spidsen for en arbejdsstrejke vendt mod de elendige forhold. Der slås dog brutalt ned på de strejkende, og Walesa bliver anholdt, alt imens konen Danuta (Agnieszka Grochowska) skal føde. Walesa løslades efterfølgende, men kampen mod den kommunistiske sikkerhedstjeneste er langt fra ovre, og han danner derfor fagforeningen Solidaritet. Filmen følger derefter ret slavisk den stigende politiske opbakning samt de utallige afkald, som Walesa må afgive i forhold til familielivets forpligtelser. Det hele er skildret på en meget ædruelig og sandfærdig facon. Selvom Wajda kæmpede side om side med Walesa, så er der intet, der peger i retning af, at filmen fortaber sig i tom heltedyrkelse. Tværtimod giver den et meget nøgternt og oplysende portræt af Walesa og den stormbruste periode.

Camera Film
Krønike og levnedsskildring
Polen er ikke ligefremt et land, der trækker overskrifter i danske medier. Det er en skam, fordi både det nuværende og tidligere Polen er skueplads for mange interessante begivenheder. Landet blev som bekendt invaderet af Hitler den 1. september 1939, siden da har landet været kastebold mellem de omkring liggende politiske stormagter. Det er ligeledes tilfældet i Wajdas film, hvor fokus er rettet mod kommunismens fortrædeligheder og overvågningsparanoia. Ikke nok med at filmen tilvejebringer et formfuldendt portræt af Lech Walesa, så giver den samtidig et rystende indblik i de ideologiske strømninger, der gennemsyrede det meste af Østeuropa under den kolde krig. Det fine ved Walesa er netop dens evne til at balancere mellem national krønike og personlig levnedsskildring. Dertil sammenblander Wajda historisk arkivmateriale med fiktionens virkemidler, hvilket alt andet lige højner filmens autenticitet og troværdighed.

Spænding og kærlighed
I rollen som Lech Walesa ses Robert Wieckiewicz. Det to ligner hinanden på en prik, og desuden formår Wieckiewicz at imitere Walesas karisma og kant. Det er ganske enkelt en mesterlig præstation, Wieckiewicz yder. Under hele filmen er det svært ikke at få stor sympati for Walesas kamp og ildhu i forbindelse med dennes politiske projekt. Desuden er Agnieszka Grochowska fremragende som den stærke kvinde, der står last og brast med sin mand. Hun er hverken underkuet eller svag men et godt eksempel på en moderne kvinde, der med tiden fortjenstfuldt har fået mere indflydelse i samfundet. Et enkelt kritikpunkt vil være, at filmen sagtens kunne rette endnu mere fokus på ægteparret. Samtlige scener imellem dem dirrer nemlig af spænding og kærlighed. I det store hele er Walesa - håbets mand et elektrificerende portræt af en af de helt store visionære skikkelser i det 20. århundrede, der turde tale magthaverne imod og derved bane vejen for større frihed og rettigheder. Desuden cementerer Wajda med filmen, at genialitet ikke kender nogen alder. Nu er der bare at håbe, at Wajda endnu engang kommer til at sætte sig i instruktørstolen for at bevise, hvor fantastisk og uundværligt et medium, filmkunsten er.

Han blev tilbage i 1941 den første i historien, der modtog 4 Oscar-nomineringer for den samme film. Hvad hed han?