Anmeldt af:Frederik Kyhn Bøge

Lars MikkelsenThor
Sonja RichterMor
Jakob OftebroDaniel
Stig HoffmeyerDr. Larsen
Mads RiisomFelix

Ulven kommer! - Og hva så?

Man kan ikke andet end at tage hatten af for de instruktører der udklækkes hos Super16. Alternativet til Den Danske Filmskole har med sine seneste afgangsårgange vist markante tænder. Ikke kun i pressen, men også ved diverse prisuddelinger, har skolen trukket anerkendende roser for især de kortfilm som produceres af det færdiguddannede hold instruktører. Mindre velrenommeret er dog skolens langspillere, der især i pressen får halvlunkne tilbagemeldinger. Men et klap på skulderen skal de altså have, til trods. For de seneste års biograffilm med en Super16-instruktør i stolen har bevidst gået efter at formidle den genredefinerede film, hvad enten det være sig ungdomsdramaet Hold Om Mig, superheltefilmen Antboy eller dagens gys, Når dyrene drømmer. Det er muligvis dumdristigt, men det sætter samtidig en æstetisk standart for filmproduktion som ligger sig alenvidt fra arven efter dogmen, der stadig hænger over Filmskolens fiktionslinje.

Nordisk Film - Framegrab
En ulv i stiliserede klæder
Men den danske genrefilm hænger stadig langt fra sine udenlandske konkurrenter i kvalitet. Og selvom instruktør Jonas Arnby's produktioner tæller en af verdens første (og bedste) virale kampagner (Quicksilver, red.), samt utallige vellykkede musikvideoer er Når dyrene drømmer bestemt ikke en umiddelbar succes.
Marie lever et stilfærdigt ungdomsliv i den yderste danske provins med sin far og sin syge mor. Hun opdager dog snart at der er skjulte sandheder under overfladen i det lille hjem – både igennem hendes (alt for) stille moder og i særdeleshed på egen krop, hvor et lille udslæt viser sig at være meget mere end som så. Arnbys fortid i de stiliserede musikvideoer skinner klart igennem, allerede fra de introducerende credits. Et gråvejrsramt havneleje ligger baggrund til, imens et ensom harmonium spiller den melankolske stemning ind i øregangene. Der er ingen tvivl om at vi befinder os i norden.

En film bliver til tusind tricks
Det er gennemført ned til mindste detalje, men det efterlade ikke et eneste ønske om kvalitativ efterrationalisering. Ikke engang i de små mellemscener i det lokale fiskerenseri, hvor vi uden dialog præsenteres for Marie og hendes jævnaldrendes interne genstridigheder, er vi et sekund i tvivl om intentionen. Der er ingen tvivl om at Arnby kan sine filmiske tricks ned til fingerspidserne. Men han spiller dem så åbenlyst, at det uventede gys giver svære kår at spille under, især for den debuterende Sonia Suhl i en noget vaklende hovederolle. Der hvor dette middelmådige gys dog rammer helt plet, er når Arnby for lov til at udfolde sig på vante græsmarker. Filmens visuelle æstetik er et overflødighedshorn af smukke filmstriber. Jeg skulle være den sidste til at bede bondemanden om at blive ved sin last. Den danske filmverden trænger i den grad til et forfriskende pust, der kan blæse os væk fra generaliserede forventerninger om en ny 'Dogme 95'-bølge. Men skal vi kunne måle os med udlandet hvad angår genrefilm, har vi et godt stykke vej igen.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5