Anmeldelsesdato:16-06-2014
Gary OldmanDr. Dennett Norton
Michael KeatonRaymond Sellars
Abbie CornishClara Murphy
Jackie Earle HaleyRick Mattox
Michael K. WilliamsJack Lewis

Truth, Justice and the American Way

Det gik ikke helt s√• godt forrige gang en Paul Verhoeven-80‚Äôer-film kom under k√¶rlig beregning i Hollywood. Men hvor Total Recall overlevede at opdatere sit univers, gik det ikke s√• heldigt for den dramaturgiske indfaldsvinkel. Omvendt klarer RoboCop sig b√•de p√• action- og dramafronten. Brasilianske Jos√© Padilha, der stod bag Guldbj√łrn-vinderen Tropa de Elite - Elitestyrken i 2009, m√• gerne klappe sig selv og sit filmhold p√• skulderen. Og s√• skal det nok blive sp√¶ndende at se hvad svensk/amerikanske Joel Kinnaman, kan f√• ud af at tr√¶de i Peter Wellers fodspor. Kinnaman er her totalt afh√¶ngig af sin mimik, da hans kropssprog drukner i metal/CGI-dragten, men han f√•r sandelig rigeligt ud af den lille mulighed. Hold √łje med ham!

Manden i maskinen
Det er selvf√łlgelig sv√¶rt ikke at sammenligne Padilhas version med Verhoevens n√¶rmest kult-dyrkede opl√¶g, men hvor originalen er bidende satire over en tids√•nd, der emmede af fr√•dende kapitalisme og koldkrigsliderlig magtsyge, er RoboCop 2.0 mere en samfundskritisk tragedie om en mand, der lider en frygtelig sk√¶bne. Det er n√¶sten taget ud af Metallicas ikoniske krigskritik One: "Now that the war is through with me/ I'm waking up, I cannot see/ That there is not much left of me/ Nothing is real but pain now".
For ordensmanden Alex Murphy, k√¶rlig √¶gtemand og familiefar og f√łrst og fremmest nidk√¶r og ubestikkelig gadebetjent, mister stort set hele sin krop i et attentat fra plottets kriminelle skurk, v√•benhandleren Antoine Vallon, der med al sandsynlighed er forbundet med et par af Murphys kolleger. Heldigt for korporationen OnniCorp, der st√•r og skal bruge en mand, de kan placerer i en af deres milit√¶rrobotter, de fors√łger at lancere i USA som 'beskyttere af det amerikanske folk'. Den totalsmadrede Murphy kan ikke andet end endelig at sige ja til eksperimentet, for han er heller ikke rigtig klar til at m√łde d√łden.

Forrygende persongalleri byder på glans og patos
Padilha og manuskriptforfatter(ne) ‚Äď newcomer Joshua Zetumer, krediteret sammen med herrerne fra 87-versionen, Edward Neumeier og Michael Miner ‚Äď tager sig god tid f√łr de endelig sm√¶kker dragten p√• Murphy, men op til da har de fornemt f√•et opbygget en solid portion sympati for Murphy og grundigt pr√¶senteret os for de gale folk i OmniCorp, den store bagmand Raymond Sellars, der kynisk leder firmaet ind i en gr√• verden af etisk kompleksitet, og videnskabsmanden, Dr. Dennet Norton, der som en anden Dr. Frankenstein st√•r for skabelsen af Robot-betjenten.
Her hj√¶lper det naturligvis at henholdsvis Michael Keaton og Gary Oldman er super l√¶kkert selskab, og generelt er RoboCop pr√¶get af gedigne folk. Jay Baruchel, Jennifer Ehle, Marianne Jean-Baptiste og Michael K. Williams ‚Äď sidstn√¶vnte har √¶ren af at spille Murphys makker og derved udvasker minderne om en st√¶rk utrov√¶rdig Nancy Allen i r√¶dsom stil. Williams er derimod den f√łdte bad-ass og leverer da ogs√• filmens sjoveste bem√¶rkning, efter Murphy er dukket op i sort RoboCop-dragt, "At least you're the right color now".

Dead or alive - you're coming with me
Ikke at RoboCop er s√¶rlig morsom. Her er tale om stramt actiondrama, energisk og eksplosivt med elegant balance til de mere menneskelige og f√łlsomme aspekter omkring robot-mennesket, men sporadisk giver Padilha & Co. den gas, og det er is√¶r n√•r Jackie Earle Haley g√łr sin indtr√¶den som h√•rdkogt milit√¶rmand og feltherren af de godkendte robotter som OmniCorp har lanceret uden for USA. Robotter som de og den rabiate tv-personlighed, den tydeligvis konservative Pat Novak (Samuel L. Jackson p√• hjemmebane), mener det amerikanske folk fortjener, da de √•benlyst er det eneste, der kan beskytte det amerikanske folk; og deres sikkerhed er jo det allervigtigste i hele verden: Retorikken er n√¶sten mere skr√¶mmende end voldsscenarierne. De sm√• bidder med den h√łjtr√•bende Novak ligger t√¶t op af Verhoevens stil, men det meste af tiden form√•r Padilha at skabe sit helt eget bud p√• en forvr√¶nget verden, hvor USA og byen Detroit er et sygt og beskidt sted. Inficeret af bedrageriske, griske og moralsk bankerotte folk. Dem er der ingen kur mod, men der er en mand, der kan holde gaderne rene for alverdens afskum. De kalder ham RoboCop ‚Äď og han vender med stor sandsynlighed (hvis denne film bare f√•r indtjent et anst√¶ndigt bel√łb) tilbage. Og han skal v√¶re velkommen!

Blu-ray'en ekstramateriale består af fem slettede scener, en række små præsentationer af diverse roboter fra filmen samt tre solide indslag om RoboCops opbygning. Dette hele lækkert skruet sammen, overskueligt og let tilgængeligt. Det varer kun lidt over en halv time, men fungerer fremragende til at uddybe filmens univers.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9